”Det är svårt att förstå svenska men övningarna var passande” (Jaana Härkönen)

”Tehtävät oli hyvät mutta haastavat.”

”Ihan mukavia, jos olisi hieman helpommat videot. Oli vaikea pysyä perässä, kun he puhuivat niin nopeasti.”

Image: Unsplash

Näin etäopetuksen kulta-aikana kuullun ymmärtäminen on noussut esille eri tavalla kuin ennen. Etätunneilla osalle opiskelijoista on vaikea seurata ruotsinkielistä – sekä myös englanninkielistä – opetusta. Lähiopetuksessa opiskelijat voivat yhdistää kuulemaansa ja näkemäänsä eri tavalla kuin verkko-opetuksessa. Koska opiskelijat arvioivat suullista ja kirjallista tuottamistaan muiden kurssitehtävien yhteydessä, valitsin arviointiin kohdistuvan opetuskokeiluni teemaksi kuullun ymmärtämisen.

Kohderyhmänä tässäkin kokeilussa oli 1. vuoden sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaryhmä, joka aloitti ruotsin 3 opintopisteen laajuisen kurssin marraskuun alussa. Kurssi jatkuu tammikuussa orientoivan harjoittelujakson jälkeen. Kokeilun tavoitteena oli kerrata kurssin aiheita sekä innostaa opiskelijoita seuraamaan ruotsinkielisiä YouTube-kanavia, tv-ohjelmia jne. reilun kuukauden joulutauon aikana.

Laadin kaksi tehtävää, joissa käytin pohjana ruotsalaisen Hallandin sairaalan videoblogia (Hallands sjukhus vlogg – YouTube). Vlogissa nuori sairaanhoitaja, Josefin, esittelee lastenpäivystyksen toimintaa. Lisäksi opiskelijat antoivat palautetta tehtävistä kokonaisuutena sekä arvioivat omaa kuullun ymmärtämistaitoaan eurooppalaisen viitekehyksen taitotasojen avulla. Keräsin palautteen Google Formsilla, joka on moneen tarkoitukseen taipuva sovellus.

Josefin on samanikäinen kuin opiskelijani, joten ajattelin, että hänen näkökulmansa myös kiinnostaa opiskelijoita. Opiskelijat kuvailivat videoita kivoiksi, haastaviksi, mielenkiintoisiksi ja helpoiksi seurata mutta myös vaikeiksi, koska Josefin ja muut henkilöt puhuivat nopeasti. Valitsin opetuskokeiluuni kaksi jaksoa: ’Vad är barnakuten?’ ja ’Att vara en ny på en avdelning’.

Vad är barnakuten?

Jakson ’Vad är barnakuten?’ pohjalta tein Edpuzzle-sovellukseen tehtävän, jossa oli viisi monivalinta- ja oikein/ väärin -kysymystä. Edpuzzle on sovellus, jossa mm. YouTube- ja TedTalk-videoihin voi lisätä kysymyksiä, oman selostuksen ja teksti- tai äänikommentteja. Sovelluksessa on videokirjasto, mutta jos sopivaa videota ei löydy kirjastosta, videon linkin voi lisätä hakukenttään ja sovellus hakee ko. videon. Ilmaisversio on kuitenkin yllättävän rajallinen eikä kaikki sujunut niin kuin Strömsössä: jouduin vaihtamaan toisen tehtävän toteutusmuotoa lennosta, koska en saanut tuotua jaksoa YouTubesta sovellukseen. Opiskelijapalauteen perusteella Edpuzzle-tehtävä oli vaikeahko, mutta se, että sovellus näytti kysymysten kohdat, auttoi monia.

Att vara en ny på en avdelning

Tässä jaksossa Josefin keskustelee uusien työntekijöiden perehdytyksestä ohjaajansa, Sabinen, kanssa. Valitsin aiheen, koska se on useimmille opiskelijoille ajankohtainen, sillä he aloittavat ensimmäisen harjoittelunsa joulukuun alussa.

Tehtävässä opiskelijat avasivat videon YouTubesta ja vastasivat kysymyksiin Google Formsilla. He arvioivat tämän tehtävän – vastoin odotuksiani – vaikeaksi. Video oli reilun neljän minuutin pituinen, ja opiskelijat käyttivät 13 – 24 minuuttia vastaamiseen. Tyhjiä vastauksia oli 35/ 128.

Itsearviointi

Hoitotyön opiskelijat ovat usein erittäin itsekriittisiä, mikä tuli esille myös opiskelijoiden itsearvioinnissa. Suurin osa arvioi oman kuullunymmärtämistaitonsa eurooppalaisen viitekehyksen tasolle A2:

Ymmärrän muutamia sanontoja ja kaikkein tavallisinta sanastoa, joka liittyy läheisesti omaan elämääni; esimerkiksi aivan keskeinen tieto itsestäni ja perheestäni, ostosten tekeminen, asuinpaikka ja työpaikka. Ymmärrän lyhyiden, selkeiden, yksinkertaisten viestien ja kuulutusten ydinsisällön.

Pohdintoja

Sanoisin, että kuullunymmärtämistaito osoittautui hyväksi valinnaksi tälle kokeilulle. Kuullun ymmärtäminen jää usein kirjallisen ja suullisen kielitaidon varjoon, vaikka esim. potilaiden ja asiakkaiden kohtaamisessa se on avaintaito. Monimuoto-, oikein/ väärin- ja avoimet kysymykset olivat sinänsä toimivia, mutta tehtävien sisältöön ja tasoon pitää kiinnittää enemmän huomiota ja tarjota eri tasoisille opiskelijoille vaihtoehtoja tai rakentaa polku kuullunymmärtämistaidon kehittämiseksi.

Jaana Härkönen

Kommentit

Kiitos Jaana hyödyllisestä vlogilinkistä, täytyy ottaa itsekin käyttöön! 😊 Oli mukava lukea kokemuksistasi Edpuzzlen käytöstä, sillä olen tykästynyt itse sovellukseen kovasti. Koska ns. valmiit videot ovat usein haastavia puhenopeutensa sekä myös sanastonsa vuoksi, olen käyttänyt EdPuzzlen Note-toimintoa lisätäkseni tasaisin väliajoin videoon sanastoa kuuntelun tueksi.

Sirja

4.12.2020 17:52

Kiitos, Sirja, Note-vinkistä! Kokeilen sitä kevään kursseilla. Onkohan olemassa muita Edpuzzlen tyyppisiä sovelluksia? Terveisin Jaana

Jaana Härkönen

4.12.2020 18:41

Itse olen kokeillut tähän mennessä tuota Edpuzzlea ja todennut sen aika näppäräksi, mutta varmasti on olemassa joitakin muitakin vastaavia sovelluksia. Note-toiminnossa ainoa miinuspuoli on se, että opiskelijan pitää jollakin tavalla kuitata lukeneensa sanat, esim. ”-”, ”ok”, jotta he pääsevät etenemään videon katselussa. Kaikki eivät sitä välttämättä hoksaa ilman selkeää ohjeistusta. Tämä ei käynyt ilmi opettajan esikatselu-näkymästä. Toki voi pyytää opiskelijoita vaikkapa kuittaamaan/kirjoittamaan vastaukseksi sanoista viisi hänelle uutta sanaa tms, niin sanojen työstäminen tehostuu samalla. 😊

Sirja

7.12.2020 12:42

Eläydyt hienosti opiskelijoiden maailmaan. Löydät kiinnostavia digitaalisia tapoja innostaa hoitotyön opiskelijoitasi elävään ruotsin kielen opiskeluun. Tähän opetuskokeiluun käytit monipuolisesti vlogia, Google Formsia ja Edpuzzlea. Viimeisin näistä on minulle uusi ja olisi kiva testata sitä. Olen samaa mieltä siitä, että suullinen kielitaito ja kielen ymmärtäminen on ykkösasia hoitotyön opiskelijoille. Usein etenkin riikinruotsin ymmärtäminen on tosi haasteellista. Niinpä tämä harjoitus tulee tarpeeseen ja antaa opettajalle hyvin palautetta opiskelijan kokemasta tehtävän vaikeustasosta.

Marita Metsävainio

1.12.2020 14:02

Kiitos, Marita, palautteestasi! Kun tein näitä tehtäviä, minulla oli koko ajan sellainen tunne, että ne olisivat liian helppoja, mutta olin väärässä. Sirja antoi vinkin Edpuzzlen Note-toiminnosta, jolla tehtäviin voi lisätä esim. sanastoa. Sitä pitää kokeilla. Terveisin Jaana

Jaana Härkönen

4.12.2020 18:44

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *