Itsearviointi Google Forms-kyselyn avulla (Marita Metsävainio)

Värikäs ja helppokäyttöinen Google Forms-itsearviointi on mukava tapa itsearvioinnin toteuttamiseen! Tämä kysely tulee takuulla käyttöön jatkossakin opintojaksoillani.

Arbeta tillsammans-hankkeen opetustunnit olivat puolessa välissä 26.11.2020 ja oli aika kerätä opiskelijoilta välipalautetta. Päätin toteuttaa sen jollakin helppokäyttöisellä digitaalisella arviointimenetelmällä ja päädyin Google Forms-kyselyyn.

Google Forms-kyselyyn on helppo lisätä erivärisiä pohjia ja kivoja kuvia. Väliarvioinnissa oli kolme kysymystä. Ensimmäisenä kysyin, olivatko opiskelijat omasta mielestään oppineet enemmän ruotsin kieltä Arbeta tillsammans-koulutuksen aikana. Kyselyyn vastasi 11 opiskelijaa, joista 10 vastasi oppineensa lisää ja yksi ei osannut sanoa.

Seuraavana kysyin, miten opiskelijat olivat koulutuksen aikana parantaneet kielitaitoaan. 81% vastanneista oli sitä mieltä, että he olivat oppineet sekä puhumaan että ymmärtämään paremmin ruotsia. Opiskelijoista 45% oli oppinut uusia sanoja ja 36% oli oppinut kirjoittamaan paremmin. Lähes kolmasosa opiskelijoista vastasi opiskelleensa myös kielioppia.

Kyselyn tärkein osa oli viimeisenä. Oli mielenkiintoista saada tietää, mitä opiskelijat olivat tehneet oppimisensa eteen ja mitkä tehtävät olivat innostaneet heitä eniten. Koska kyseessä oli väliarviointi, ehdimme vielä tarvittaessa tehdä muutoksia. Itsearvioinnin tulokset olivat kuitenkin ilahduttavia! Lähes kaikki olivat katsoneet oppimisvideot ennen oppituntia sekä katsoneet jonkin ruotsalaisen elokuvan tai sarjan opintojakson aikana. Suurin osa (72%) vastaajista oli osallistunut kaikille Zoom-oppitunneille ja tehnyt annetut oppimistehtävät. Kaksi kolmasosaa oli myös opiskellut koulutuksen lisämateriaalia. Vain kaksi vastaajaa oli harjoitellut kielioppia Papegojan-sivustolla, mutta tämän kielikoulutuksen päätavoite onkin suullisen kielitaidon vahvistaminen.

Liitin kyselyn linkin Moodleen ja linkkiä klikkaamalla opiskelijat saivat suoraan kyselyn auki ilman kirjautumista. He pystyivät valitsemaan useampia vastausvaihtoehtoja jokaiseen kysymykseen. Kyselyn toteuttaminen vei oppitunnista vain hetken ja vastaukset näkyvät koosteena anonyymisti opettajalle heti. Digitaalinen itsearviointi, palautteen kerääminen tai minkä tahansa kyselyn toteuttaminen onnistuu helposti ja nopeasti Google Formsilla -suosittelen kokeilemaan!

Marita Metsävainio

Hei Marita! Olen samaa mieltä kanssasi Google Formsin monipuolisuudesta: se taipuu moniin eri tarkoituksiin ja on helppo käyttää. Tekemäsi väliarviointi on visuaalisesti kaunis, mikä varmasti innostaa opiskelijoita vastaamaan kysymyksiin. Kerroit, että opiskelijasi ovat eri-ikäisiä. Mahdollisuus antaa palautetta omasta oppimisesta – ja samalla myös opetusmenetelmistä ja tehtävistä – tukee monimuotoisen ryhmän oppimista ja kannustaa opiskelijoita eteenpäin. Viimeinen kysymyksesi jäi minulle erityisesti mieleen: todella hyvä kysymys. Toivotan sinulle, Marita, antoisia tunteja ryhmäsi kanssa. Terveisin Jaana

Jaana Härkönen

3.12.2020 20:27

Kiitos Jaana, samoin sinulle!

Marita Metsävainio

7.12.2020 11:23