Kivaa ja erilaista vaihtelua palautteen antoon (Susanne Ahlbäck)

Selkeä, kiva, erilainen, uusi, mukava, kokoava. Tässä muutamia adjektiiveja, joilla opiskelijani kuvailivat heille antamaani videopalautetta.

Minulla on ruotsin kursseillani aina jonkinlainen kurssiarviointiin sisällytettävä suullinen palautus. Yleensä tehtävässä on tietyt, kurssin aihepiireistä ja sanastoista laaditut, opiskelijoille ennalta annetut lauseet, jotka tulee lukea ääneen. Toinen osio on vapaampaa puhetta, jossa kurssin aihepiireisiin liittyen vastataan esim. kysymyksiin tai käydään parin kanssa keskustelu på svenska. Tuotokset tehdään Vocaroolla ja palautetaan Classroomiin.

Aiemmin olen antanut jokaiselle opiskelijalle pisteiden lisäksi erillisen kirjallisen palautteen. Kuitenkin olen huomannut sen, että käytännössä suurin osa virheistä tai puutteista, kuten palautusten hyvistäkin puolista, ovat sellaisia, jotka suuri osa opiskelijoista tekee. Siispä miksipä ei tekisi koko ryhmälle yhteistä videomuotoista palautusta, jossa käydään läpi yleisimmät virheet ja annetaan niihin korjaukset sekä vinkkejä jatkoon.

Tein siis Tanjan ja parini kanssa käyden palaverin jälkeen selkeytyneen suunnitelmani pohjalta opiskelijoille palautevideon Screencast-O-Matic-sovelluksella, jota käytin ensimmäistä kertaa.

Jaoin videon ja tehtävän arviointiperusteet opiskelijoille Classroomiin ja katsoimme palautevideon tunnilla. Tämän jälkeen pyysin mentimeterin avulla opiskelijoilta palautetta/fiiliksiä siitä miltä palautteen saaminen tälläisessä muodossa tuntui.

Yllä olevasta kuvasta voikin nopealla vilkaisulla nähdä minkälaisena opiskelijat kokivat sen, että opettajan palaute tulikin videon muodossa.

Olen todella iloinen, että tämän opetuskokeilun myötä olen uskaltanut kokeilla minulle uusia ja erilaisia sovelluksia, jotka olen kokenut oikeasti hyödyllisiksi. Sellaisiksi, että tulen varmasti käyttämään niitä jatkossakin eri kursseillani. Myös opiskelijat ovat hyötyneet kokeilusta ja ovat antaneet hyvää ja kannustavaa palautetta.

Tästä on hyvä jatkaa.

Marrasterveisin: Susanne Märskystä

Hei Susanne, tosi kiva kuulla, että opiskelijat pitivät suullisesta palautteesta. Luulen, että se tuo vaihtelua arkeen ja että sen ehkä myös kuunteleekin lukemisen sijasta.
Tästä projektista innostuneena tein opiskelijoille Moodleen tentin, jossa yhdessä tehtävässä luin ääneen kysymykset, ja niihin he vastaavat kirjallisesti.
Minäkin haluan ehdottomasti tutustua mainitsemaasi Screencast-O-Matic -sovellukseen. Hyviä jatkoja! Kiki

Kirsi Lehtoviita

4.12.2020 11:44