Flipgrid suullisen kielitaidon arvioinnissa (Satu Häyry)

Tässä kokeilussa testasimme lukion b-ruotsin ykköskurssin opiskelijoiden kanssa, miten Flipgrid toimisi kanavana suullisen kielitaidon näytön antamiseen.

Opiskelijan näkymä Flipgridissä

Opiskelijat laativat omasta vapaa-ajastaan ja harrastuksistaan ruotsiksi miellekartan käyttäen apuna oppikirjan kappaletta ja teemasanastoa FOKUS fritid. Miellekartan sisällön he harjoittelivat kertomaan mahdollisimman vapaasti ruotsiksi ja videoivat sitten esityksensä Flipgridissä. Flipgridiin opiskelijat kirjautuivat heille jakamani suoran linkin avulla koulussa käyttämillään Microsoft-tunnuksilla.

Rajasin tehtävän asetuksissa videon pituuden 1½ minuuttiin, mikä osoittautui tähän tehtävään sopivaksi ajaksi. Opiskelijoiden toiveesta videot näkyivät vain minulle ja opiskelijalle itselleen. Videoita voi muokata taustoilla, hymiöillä, teksteillä ja muilla työkaluilla helposti ja esimerkiksi halutessaan suodattaa puhujan kasvot, jos ei halua olla tunnistettavissa. Videot voi laittaa myös koko ryhmän nähtäviksi ja kommentoitaviksi ja se mahdollistaa vuorovaikutuksen opiskelijoiden välillä siten, että opettaja pystyy kuitenkin hallinnoimaan keskustelua. Sitä ajattelin kokeilla opiskelijoideni kanssa seuraavaksi.

Opettajan arviointinäkymä oli todella selkeä ja arvioinnin antaminen sujui joutuisasti videosta toiseen. Käytin ohjelman valmista arviointiasteikkoa (Ideas 1-5, Performance 1-5) ja kirjoitin lisäksi jokaiselle kirjallisen palautteen Private Comments -kenttään. Siihen ei mennyt paljon aikaa ja opiskelijalle oli helppo antaa vinkkejä niistä asioista, joihin hänen kannattaa vielä kiinnittää huomiota, koska videota pystyi myös tauottamaan palautetta kirjoittaessaan. Arvioinnin pystyi lähettämään samasta näkymästä opiskelijan sähköpostiin yhdellä Email Feedback -klikkauksella. Vaikka kirjallinen palautteen anto olikin toimiva, ajattelin seuraavalla kerralla kokeilla Record Feedback -toimintoa palautteen antamiseen. Silloin esimerkiksi ääntämisenkin neuvominen opettajan mallin avulla onnistuu helpommin.

Opiskelijoiden Mentimeterillä antaman palautteen mukaan valtaosa koki Flipgridin helppokäyttöiseksi ja tarkoituksenmukaiseksi työkaluksi. Omasta mielestäni se oli näppärä ja toimiva tapa saada opiskelijoilta suullinen näyttö osaksi arviointia. Vaikka ohjelma ei ole monimutkainen, huomasin, että monet opiskelijat tarvitsevat kuitenkin aluksi varsin perusteelliset ohjeet sovelluksen käyttöön. Seuraavalla kerralla voisin tehdä itse esimerkkivideon ohjelman käytöstä, jossa innostan opiskelijoita myös käyttämään enemmän siinä olevia kivoja työkaluja, kuten taustan, hymiöiden, tekstin ja muun hauskuutta lisäävien elementtien kokeilemista. Flipgridin tukisivuilta löytyy kattavasti ohjeita ohjelman käyttöön opettajille ja opiskelijoille.

Satu Häyry

Kiitos, Satu! 😊

Flipgrid oli minulle uusi tuttavuus. Kuulostaa mukavan monipuoliselta ohjelmalta hymiöineen ja erilaisine taustoineen. Innostuiko osa opiskelijoista käyttämään jo näitä lisäominaisuuksia?

Kuinka kätevää, että ohjelmassa on valmis arviointiasteikko!

Opiskelijat varmasti pitivät tästä erilaisesta tehtävästä ja arvioinnista. Oli hyvä idea pitää videot lyhyinä, koska oman puheen äänittäminen toisella kielellä voi olla tarpeeksi jännittävää muutoinkin.

Ehkä opiskelijat rohkaistuivat tästä, eikä oman tuotoksen jakaminen muille ole enää jatkossa ihan niin pelottava ajatus. 😊 Varmasti opettajan oma esimerkkivideo rohkaisee heitä vielä lisää. Voisiko videoita harkita tehtäväksi jatkossa myös pareittain/pienryhmissä? Myös tämä voisi madaltaa kynnystä.

Sirja

4.12.2020 17:11