Kuvat ja ääni esitelmän elävöittäjinä (Nina Forsblom)

Ensimmäinen ajatus opetuskokeilun jälkeen. Minä osasin neuvoa, opiskelijat osasivat toteuttaa. B-ruotsin ensimmäisellä kurssilla toteutettu power point-esitelmä, jossa opiskelijat kertoivat itsestään kuvien ja tekstien avulla, onnistui hienosti. Lisähöysteenä halusin saada mukaan myös opiskelijoiden äänen, jotta voin arvioida suullista tuotosta.

Opiskelijat ryhtyivät työskentelemään saatuaan ohjeistuksen. Tekstiä syntyi helposti, koska aihepiiri, oman elämän ja kiinnostuksen kohteiden kuvaaminen, tuntui kiinnostavalta ja motivoivalta. Esitelmien visuaaliset toteutukset olivat huimia. Niissä yhdistyivät taito ja luovuus. Värimaailma oli monessa esitelmässä harmoninen ja inspiroiva. Kuvat itsestä ja oman elämän tärkeistä asioista tekivät esitelmistä persoonallisia ja inhimillisiä. Aiheella todellakin on merkitystä monimediaista esitelmää laadittaessa.

Opiskelijoita jännitti äänitiedoston lisääminen esitelmään, koska tämä oli heille uutta. Tilannetta kuitenkin helpotti, että äänityksen sai tehdä omassa rauhassa esim. kotona. Äänittäminen oli helppoa ja nopeaa power point -ohjelmassa. Nyt ajattelin korvata erillisen ääntämiskokeen näiden esitelmien äänitteillä, jotka aion arvioida sisällön ja visuaalisen ilmeen lisäksi. Kaiken kaikkiaan kokeilusta jäi hyvä fiilis. Opiskelijat osaavat ja uskaltavat toteuttaa upeita töitä! Ja mikä parasta, myös opettaja oppii aina jotakin uutta 🙂

Nina Forsblom

Onpa kiva idea! Itsekin toteutin suullisen palautuksen, mutta tällä sun idealla voisin vielä entisestään jalostaa omaa ideaani. Kiitos 🙂

Susanne

25.11.2020 10:22

Hieno idea yhdistää opiskelijan ääni kuviin tekstin lisäksi. Lisäksi se, että yhdellä tehtävällä pystyy kattamaan monta osa-aluetta helpottaa sekä opettajan että opiskelijoiden työtaakkaa, on hyvä ajatus.

Riikka Ala-Sankila

19.11.2020 14:51