Uusi tuttavuus - Flipgrid (Kirsi Lehtoviita)

Palasin takaisin ruotsin kielen opettajaksi muutaman vuoden tauon jälkeen ja minulle avautui täysin uusi käsitemaailma: Teams, Zoom, Flipgrid, SWAY, Adobe Spark, Breakout room jamitäniitäonkaan… En ollut todellakaan varautunut tällaiseen tekniseen tietotulvaan ja kaiholla ajattelin vanhoja ”kunnon” kalvosulkeisia ja sitä mennyttä, tuttua kielimaailmaa.

Aika entinen ei palaa joten päätin tutustua Flipgridiin. Katselin joitakin Flipgrid-tuotoksia ja pääsin myös itse tekemään oman esittelyn Flipgridillä eräälle kurssille. Innostuin. Niinpä päätin teetättää suullisen kurssin ennakkotehtävän Flipgridillä. Opiskelijat saivat tehtäväksi esitellä itsensä sen avulla. Laitoin tehtäväksiannon Moodleen ja palautus tuli myös sinne.

Kyseessä on amk-opintojakso Ruotsin liikekieli 1 – suullinen osuus (2.5 op) ja tehtävä arvioidaan hyväksytty-hylätty. Itse Flipgridin ohjeistuksen tekemiseen ja linkin luomiseen meni minulta useita työtunteja ja välillä tuli uskon puute.
Opiskelijat kommentoivat Flipgridin tekoa esimerkiksi seuraavasti:

Tehtävänanto oli selkeä Swayssa eikä ollut teknisiä ongelmia! Ohjekysymykset auttoivat. Sen tekeminen oli ihan hauskaa, ei tullut teknisiä ongelmia, väänsin sitä kyllä aika pitkään koska en ole tottunut puhumaan kameralle ja tekemään siitä videota. Hyvä tehtävänanto mielestäni. Tietenkin joillekin oppilaille saattaa olla epämukavaa, että oma video näkyy kaikille.

Tämä on varmaan aika tyypillinen korona-ajan etätehtävä, mutta se toimii varmasti myös tulevillakin kursseillani. Aihe voisi liittyä myös vaikkapa työnhakuun (hissipuhe) tai tuote-esittelyyn. Niitä taitoja työelämässä tarvitaan, också på svenska.

Kirsi Lehtoviita