Thinglink oli sekä minulle että opiskelijoille aivan uusi tuttavuus ja epävarmuus ja outous loistivat läsnäolollaan tehtävän alkumetreillä ja tunsin olevani hieman epämukavuusalueella. Oikein tervetullut tunne toisaalta, tietää taas miltä opiskelijoistakin varmaan usein tuntuu, kun ei ihan hallitse jotain. Opettelin käytännössä heidän kanssaan yhtä aikaa tätä uutta sovellusta ja opiskelijat neuvoivat minulle, että paras tapa on heidänkin valita opettaja-profiili, jotta saa käyttöön halutut ominaisuudet. Saa vinkata, jos tietää miten olisi saanut työskenneltyä niin, että kaikki ryhmän jäsenet voivat samanaikaisesti työstää tehtävää, jos ovat opiskelija-profiilissa. Itse en tätä vielä löytänyt tuosta sovelluksesta.
Opiskelijoiden palaute kokeilusta sekä omaa reflektointia
Ajan puutteen ja paperin kätevyyden vuoksi pyysinkin palautteen A6-pikkulapuilla usein käyttämäni Formsin sijaan. Olin heijastanut seinälle seuraavat kysymykset:
Mistä pidit, mistä et? Piditkö tehtävää hyödyllisenä?
Yksi selkeä huono puoli tässä Thinglinkissä oli jo aiemmin mainitsemani mahdottomuus muokata samanaikaisesti työtään, mikä aiheutti selvästi turhautumista ja opiskelijat totesivat sen palautteessaankin. Jotkut mainitsivat, että PowerPoint olisi ollut tuttu ja kaikki olisivat sitä osanneet heti käyttää. Yksi sanoi suoraan, että opettajan pitäisi itse ensin osata sovellus ennen kuin pyytää oppilaita sitä käyttämään. Totta joka sana 🙂 Muutama oli sitä mieltä, ettei tässä kovin paljoa sanoja oppinut. Itse turhauduin lähinnä siitä, että tähän meni liian paljon aikaa, 2 x 75 minuuttia, eli sovelluksen opettelu, varsinainen tekeminen ja töiden esittely. Hyötysuhde ei tosiaan välttämättä kovin hyvä, kun kyseessä vain yksi kurssin teemasanasto. Yllätyin toisaalta monista myönteisistä palautteista kuten:
- ”Kiva tehdä ja muiden töitä kiva kääntää ja katsoa.”
- ”Tämä oli erilainen, vaihtelu oli kivaa.”
- ”Tehtävämuotona ihan kiva.”
- ”Tehtävä oli ihan mielenkiintoinen ja sanoja oppi tehtävässä.”
- ”Uudet opiskelutavat ovat aina kivoja.”
- ”Oli hyödyllinen, älä kysy miksi, se vaan oli.”
- ”Opin uusia sanoja ja tehtävä oli hyödyllinen.”
Näiden palautteiden pohjalta sanoisin ehkä sittenkin tehtävätyypille ”jatkoon”, kunhan vähän parantelen tehtävänantoa ja opettelen itsekin lisää ko. sovelluksesta. Tosin jos yhtäaikaismuokkaaminen ryhmätöissä ei onnistu, en usko tätä enää käyttäväni.
Reetta Almqvist
Hei,
Vaikka en tällä hetkellä opeta, niin lämpenin esittelemällesi sovellukselle, ja kokeilisin sitä heti, jos siis opettaisin. Tosin voisin miettiä sille muutakin käyttöä. Minusta olit rohkea, kun otit sovelluksen käyttöön ”kylmiltään” yhdessä opiskelijoiden kanssa. Ei kaiken tarvitse aina mennä sujuvasti ilman kommelluksia.
Pirkko Pollari
3.1.2020 10:35