Oppilaat löytävät kaiken kurssiin liittyvän kurssin omalta pedanet-sivulta. Kurssiselosteen, jossa kerrottiin kurssin tavoitteet, työskentelytavat ja arvioinnin perusteet, opiskelijat saivat jo etukäteen ja kurssin alussa he saivat esittää siihen lisäyksiä ja muutoksia.
Linkkilistaan kokosin tehtäviä, joilla opiskelijat voivat testata nykyistä osaamistaan ja edetä oman oppimisensa ja osaamisensa mukaan yksilöllisesti seuraaviin tehtäviin. Samalla osaavammat ja motivoituneemmat ja nopeammat voivat tutustua vaativampiin tehtäviin, esimerkiksi ylioppilastutkinnossa vaadittaviin asioihin.
Erilaisia palautettavia tehtäviä tulee tehtäväksi kaikista oppikirjan teksteistä. Ne tehdään vaihdellen yksin, parin kanssa tai tiiminä. Palautteen annan suullisesti tai kirjallisesti. Tässä kokeilen suullisen palautteen antamista jollakin digitaalisella välineellä. Kirjoitelmatehtävään merkitsen alleviivaamalla virheet ja opiskelija korjaa parin kanssa oman kirjoitelmansa ja palauttaa sen minulle haluamallaan tavalla. Viikko-ohjelmaan kuuluvat verbikuulustelut, jotka opiskelijat korjaavat toisiltaan ja antavat siitä palautetta toisilleen.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa uusien asioiden oppimistaan Wilman arviointikysymysten avulla. Opettaja näkee opiskeltujen asioiden perillemenon kurssin aikana ja voi tarvittaessa palata takaisin, muuttaa suunnitelmaa tai edetä suunnitelman mukaan.
Carpe diem sopinee hyvin tämän kurssin pedagogiseksi käsikirjoitukseksi, koska kurssilla on selkeät laajemmat mutta myös helposti pienempiin osiin jaettavat tavoitteet. Osatavoitteiden saavuttamista opettajan on mahdollista seurata yksilö- ja ryhmätasolla.
Kurssilla opiskelijat voivat keskittyä perusasioiden opettelemiseen tai kertaamiseen (esim.aikamuodot, epäsäännölliset verbit) mutta myös opiskella uutta (esim.johdosverbit) Myös viestinnällisissä tavoitteissa (erilaisten tekstien ymmärtäminen ja tuottaminen) eriyttäminen ja yksilöllinen eteneminen on järkevää.
Päivi Salojärvi
Hei Päivi!
On hyvä idea aloittaa suurpiirteisemmällä suunnitelmalla ja sitten täydentää sitä yksityiskohtaisemmaksi. Mielestäni on myös oikein hyvä idea, että opiskelijat saavat kurssiselosteen jo etukäteen, jolloin ensimmäisellä tapaamisella voidaan keskittyä kysymyksiin ja kommentteihin.
Hienoa, että olet myös löytänyt ideoita miten kehittää opetustasi, esim. suullisen palautteen antaminen. Reetta kirjoittikin tähän liittyen jo monta ideaa, ehkä niistä jokin valikoituu kokeiluun myös sinulle.
Wilman formatiivinen arviointi-työkalu kiinnostaa selvästi monia, joten kerro ihmeessä lisää kokemuksistasi työkalun kanssa.
Tanja Tervonen
15.11.2019 13:15