Luova lokakuu 2019 (Kirsi Sirén)

Tervetuloa digipedagogisen ajatteluni maailmaan. Olen päättänyt pysytellä Edmodon parissa, koska saan sillä pakotettua opiskelijat testaamaan taitotasoaan kielioppiasioiden parissa ja koska olen sinne jo vuosien ajan materiaalia vienyt. Palaute on myöskin hyvin positiivista. Edmodon testit eivät vaikuta arvosanaan vaan ovat väliaikatietoja opiskelijalle ja minulle, missä mennään. Ennen koetta voi kerätä lisäpisteitä tekemällä harjoituspaketin hyväksytysti. Zoom-keskustelussa työparini kertoi innostuneensa Edmodosta ja sain muutenkin kannustusta jatkaa tätä työtapaa. Olen käytännön syistä pitänyt Edmodoa myös kotikirjoitelmien palautuspaikkana, vaikka se ei siihen kovin kätevä olekaan. Tuntuu työläältä sekä opiskelijoille että minulle, jos kirjoitelmat ovatkin Moodlessa. Moodlessa Turnitin antaa mahdollisuuden plagiaattien löytämiseen ja toisaalta suullisen palautteen antamiseen, johon sain kannustusta, että kokeilisin sitä uudelleen.

Aion myös jatkossa käyttää kurssin alkukyselyyn ja loppupalautteeseen Google Formsia, jossa on tallessa ja vuosien kyselyt ja palautteet. Opiskelijat tykkäävät siitä, että näkevät itse kyselyiden tulokset ja saavat oikeasti vaikuttaa kurssin käytänteisiin. Palautteiden perusteella jatkan mm. pienryhmätyöskentelyä kaikilla kursseillani.

Tässä on pedagoginen käsikirjoitukseni Annalan Chydenius-instituutin mallin mukaisesti. Tarkoitukseni olisi pureutua sanaston oppimisen vahvistamiseen digitaalisuuden avulla ja etsin siihen työkaluja, muitakin kuin niitä, jotka ovat jo käytössä. En kokenut järkeväksi alkaa palastella jotakin yhtä pientä kokonaisuutta vaan haluaisin nimenomaan tähän sanastoon jonkin toimivan systeemin. Ongelma on, että en edes harkitse minkäänlaisia kuvakaappauksia mistään ohjelmasta, koska se vaatisi opiskelijalta ja minulta kohtuuttoman lisätyön. Haluan Edmodon kaltaisen systeemin, jossa saa raportin koko kurssin osallistumisesta ja tehtävien tasosta.

Koska tällaista systeemiä ei ole vielä löytynyt, kokeilen Educaplay-sivustoa ja yritän saada opiskelijat sitoutettua sen käyttämiseen. Tuleva jakso näyttää, miten käy. Annan luovuudelle tilaa ja katson, mitä syntyy.

Kirsi Sirén

Kiitos pääsystä pedagogiseen maailmaasi! Olet rajannut pedagogisen käsikirjoituksen laatimisen hyvin ja järkevästi ja perustelet valitsemasi digiratkaisut.

Koska Edmodo on ollut sinulla jo pitkään käytössä, ei siitä mielestäni kannata noin vain luopua, varsinkaan kun ohjelma toimii. Hyvä kuitenkin, että kokeilet Educaplayta ja testaat, soveltuuko se sinun opetukseesi ja mahdollistaako se ne asiat, jotka koet tärkeiksi.

Kuten Anna kommentoi, olisi hyvä jos sanaston harjoittelussa opiskelijoilla olisi mahdollisuus harjoitteluun eri tasoilla. En tiedä ehditkö sitä testaamaan, mutta mikäli innostut EducaPlaysta, olisi kiva lukea, kuinka helppoa eri (tasoisten) tehtävien teko ohjelmalla on.

Tanja Tervonen

15.11.2019 12:57

Kiitos vielä tuosta Turnitin-vinkistä ekassa Digilust-tapaamisessa! Kokeilin sitä jo pienellä ”koekaniiniryhmällä” ja kaikki palautteen jättäneet pitivät siitä. Kirjoitelman arviointi tuntui heistä henkilökohtaisemmalta, kun se oli suullisessa & äänitetyssä muodossa. Lisäksi plagioinnin-tarkistustoiminta on erinomainen kotona tehtävien kirjoitelmien palauttamiseen.

Suvi Marttila

14.10.2019 19:44

Vaikuttaa siltä, että olet löytänyt hyvin itsellesi ja ryhmillesi sopivia digiratkaisuja, vaikka sanaston opetusta voisikin kehittää.

Toivottavasti löydät sanaston opetteluun sopivan systeemin! Ehkäpä sellaisen, jossa olisi eri tasoja tai muuten mahdollistaisi eriyttämisen. Kuten toteat pedagogisessa käsikirjoituksessasi, opiskelijoilla on erilaisia tavoitteita.

Anna Tunkkari

10.10.2019 12:52