Lukiossa käytössämme on Wilma, jonka Tuntipäiväkirja-välilehteä me opettajat olemme velvollisia täyttämään kurssin aikana. Käytän tuota välilehteä myös kurssisuunnitelman laatimiseen. Aivan aluksi kirjaan sinne päivämäärät, jolloin kurssin oppitunnit pidetään. Kurssin 75-minuuttisia oppitunteja voi olla 20-23 riippuen siitä, onko lukiossa jotain tapahtumaa tai teemapäivää tms. jolloin oppitunteja ei pidetä. Tuohon tuntimäärään sisältyy myös kokeet.
Lukiossamme kaikki ruotsin opettajat käyttävät Fokus-kirjasarjaa, joka on suunniteltu LOPSin tavoitteiden mukaisesti, joten noudatamme kursseilla Fokus-kirjasarjan aihealueita ja kielioppijaottelua. Kirjaan Wilman Tuntipäiväkirja-välilehdelle tekstit ja aihealueet, joita kurssin aikana käsittelemme aina monipuolisesti. Kielioppia käsitellään aihealueisiin liittyen, joten niitä en etukäteen kirjaa suunnitelmaan.
Mielestäni tämä pedagoginen käsikirjoitus sopii suunnitteluni tueksi erinomaisesti. Se ei tuota itselleni lisätyötä ja se palvelee opiskelijaa myös hyvin. Opiskelija näkee kurssin aikataulun ja tunnin aiheen ja läksyt aina reaaliajassa ja pystyy suunnittelemaan omaa ajankäyttöään. Opettajat näkevät myös toistensa Tuntipäiväkirja-välilehdet, joten voimme siten myös jakaa käytänteitämme.
Tämän lisäksi teen tarkemman tuntisuunnitelman paperille, johon kirjaan ylös missä järjestyksessä mitäkin harjoitteita tehdään oppitunnilla. Sitä laatiessa otan huomioon, että oppitunnilla tehtäisiin monipuolisia harjoitteita suullisesti ja kirjallisesti, lukien ja kuunnellen, yhdessä ja digitaalisesti.
Anita Ahonen
Wilman tuntipäiväkirja-työkalu on järkevä valinta, varsinkin jos sitä on velvoitettu käyttämään. Mielestäni on hyvä, että sekä opiskelijat että opettaja hahmottavat sen avulla kurssin kokonaisuutena. Hienoa, että työkalu tarjoaa myös mahdollisuuden jakaa oma tuntipäiväkirja muille. Käytätkö itse kuinka paljon tuota jako-mahdollisuutta/onko sen käyttö yleistä?
Kirjoitit myös, että teet tarkemmat tuntisuunnitelmat paperille ja katsot sitä kautta, että tehtävät ovat monipuolisia ja eri osa-alueita harjoitetaan myös yhtä paljon. Ehkä kurssin jälkeen teetkin niin, että käyt tuntisuunnitelmat läpi ja katsot, millainen kurssista muodostui? Olen itse huomannut, että hyvin usein suunnitelma muuttuu käytännössä, joten on hyvä käydä läpi ja reflektoida viimeistään kurssin lopussa, pysyivätkö esim. suulliset ja kirjalliset, yksin ja yhdessä tehdyt tehtävät tasapainossa vai tuliko huomaamattaan painotettua jotakin tehtävätyyppiä enemmän kuin toista.
Tanja Tervonen
17.11.2019 16:51