Ensimmäisen tehtävän tarkoituksena oli siis laatia pedagoginen käsikirjoitus jonkin aiemmin esitellyn mallin pohjalta ja pohtia omaa digipedagogista ajatteluaan. Laadin oman suunnitelmani yliopiston kurssille KKRUYHT Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä, jota opetan nyt tänä syksynä ensimmäistä kertaa. Tuntui hieman vaikealta valita suunnitteluun vain yhtä tiettyä mallia, joten päätin käyttää jonkinlaista yhdistelmää oman makuni mukaan.
Pedagogista käsikirjoitusta tehdessäni pyrin etenemään seuraavien askelten mukaisesti:
- Oppimistavoitteet (Mitä opiskelija osaa kurssin päätteeksi?)
- Mitä kurssilla käsitellään? (keskeiset teemat ja osa-alueet)
- Miten tehtävät toteutetaan/miten kurssilla työskennellään?
- Miten tuotoksia/toimintaa arvioidaan?
Laadin käsikirjoituksen visuaaliseen muotoon ja yritin värien avulla erottaa näitä yllämainittuja askelia. Käsikirjoituksen tarkoituksena oli lähinnä luoda itselleni selkeämpää kokonaiskuvaa kurssista ja auttaa suunnittelemaan kurssia osaamistavoitteet edellä. Lisäksi yritin selkeyttää itselleni, miten kurssilla työskennellään eli millaisia tehtäviä/harjoituksia käytännössä tehdään ja missä niistä voisin luontevasti hyödyntää digitaalisia työkaluja.
Hyödynnän jo nyt melko paljon digitaalisuutta opetuksessani, sillä oppimisalustana toimii Moodle ja lähes kaikki materiaali on sähköisessä muodossa. Moodlen kautta jaan siis materiaalia, mutta käytän sitä myös mm. tehtävien palautukseen, palautteen antamiseen ja opiskelijoiden keskinäisen vuorovaikutuksen alustana. Lisäksi olen käyttänyt erilaisia oppimissovelluksia (esim. Quizlet ja Kahoot) sanaston ja kieliopin harjoitteluun sekä yhteiskirjoittamiseen tarkoitettuja alustoja (etherpad, muistio) esim. vastausten kokoamiseen ja tehtävien läpikäyntiin.
Jatkossa haluaisin hyödyntää erityisesti sellaisia digitaalisia työkaluja, joiden avulla opiskelijat voivat itse tuottaa sisältöä ja mahdollisesti jakaa sitä toisilleen (esim. vastata, kommentoida, antaa vertaispalautetta). Myös erilaiset tekstin käsittelyyn ja sanaston harjoitteluun liittyvät työkalut kiinnostavat. Esimerkiksi Moodleen integroitu H5P vaikuttaa mielenkiintoiselta ja voisi olla käyttökelpoinen tähän tarkoitukseen. Lisäksi haluaisin oppia hyödyntämään digitaalisuutta vielä paremmin palautteen antamisessa ja arvioinnissa (eri kanavia ja tapoja antaa palautetta).
Sanni Kalliosaari
Hei Sanni,
mielestäni pedagoginen käsikirjoituksesi on selkeä ja havainnollistava kokonaisuus ja eri värien käyttö on toimiva ratkaisu. Oli myös kiva lukea, miten jo nyt hyödynnät digitaalisuutta opetuksessasi ja vinkeistäsi on varmasti hyötyä monille.
Kirjoitit, että tarkoituksenasi oli käsikirjoituksen avulla luoda itsellesi selkeämpää kokonaiskuvaa kurssista ja saada apua suunnitteluun. Koitko, että käsikirjoituksesta oli apua ja mitä mietteitä sinulle nousi päällimmäisenä mieleen käsikirjoituksen laatimisen jälkeen?
Tanja Tervonen
15.11.2019 14:14