Kurssia suunnitellessani lähden liikkeelle tavoitteesta & painopistealueista, pohdin työskentelytapoja sekä päätän arviointiperusteet. Kurssin alussa otan opiskelijat mukaan kurssin suunnitteluun, kysyen heidän näkemyksiään erityisesti työskentelytapoihin liittyen.
Koska aika on rajallista, muistutan itseäni säännöllisesti kurssin aikana päätavoitteista, mitkä ne olivatkaan? Panostan niihin ajallisesti eniten ja pyrin harjoituttamaan niitä asioita mahdollisimman monipuolisesti. Juuri tähän monipuolisuuteen kaipaan apua digitaalisista sovelluksista: esim Quizlet ja Sanomapron verkkotehtävät sanastonharjoitteluun, Socrative ja Answergarden pieniin testeihin ja kyselyihin. Sovellusten tulisi olla mahdollisimman helppokäyttöisiä sekä minulle että opiskelijoille, jottei teknisten ongelmien ratkaiseminen vie aikaa itse pääasialta eli kielten opiskelulta.
Yksityiskohtaisempaan oppituntisuunnitteluun käytän päivittäin Wilman tuntipäiväkirjaa, johon kirjaan oppitunnin sisällön ja kotitehtävät. Huomioita-kohtaan saatan joskus suunnitella seuraavan oppitunnin kulun. Haluan kuitenkin jättää oppitunneilla aina tilaa spontaaneille harjoitteille ja ex tempore-keskusteluille. Opiskelijoiden yksilöllinen huomioiminen, motivaatio ja hyvä ilmapiiri ovat mielestäni tärkeä edellytys kaikelle oppimiselle ja haluan panostaa siihen.
Henkilökohtaisia kehitystavoitteitani ovat arvioinnin monipuolistaminen esim kirjoitelmien suullisen arvioinnin antamisena Turnitin-toiminnon avulla Moodlessa sekä opiskelijoiden yhteiskirjoittaminen alustalla niin, että he näkevät toistensa tekstit ja pystyvät kommentoimaan niitä ja antamaan vertaispalautetta.
Suvi Marttila
Totta, punainen lanka saattaa hyvinkin hukkua matkalla…minulle meinaa joskus käydä niin kiireen keskellä loppukurssista, jos olen arvioinut ajankäytön väärin tai on tullut jotakin yllättävää ohjelmanmuutosta. Kaiken hektisyyden keskellä kestää hetki, ennen kuin saa punaisen langan taas kirkastettua…
Suvi Marttila
19.11.2019 23:05