Oma reflektointi kokeilusta
- Kokeilin ScreenCast-O-Maticia kirjoitelman palautteenantoon. Kokeilu kohdistui yksittäiseen 1. vuositason opiskelijaan, joka teki kokeensa vasta jakson jälkeen.
- Yllättävän helppo käyttää, mikä positiivista.
- Jos aikoo antaa tällaisen palautteen koko ryhmälle, on nopeutettava puhettaan ja päätettävä maksimiaika, joka yhteen palautteeseen saa kulua.
- Videopuheaika voisi olla maks. 4 min / opiskelija
- Pohdin, kannattaisiko puhuessa myös samalla korjata opiskelijan virheitä. Päädyin vain puhumaan ja kursori liikkui sitä mukaa. Pyrin liikuttamaan kursoria mahdollisimman vähän, ettei ole häiritsevää. Loppuun kirjoitin vielä korjaukset allekkain.
- Helposti tulee omassakin puheessa joitain virheitä, joten kannattaisi miettiä puhepalaute osittain ensin mielessä. Toisaalta spontaanisti puhe säästää aikaa eikä näihin kirjoitelmiin tosiaan saisi mennä kovin kauan.
- Opiskelijan palaute ilahdutti ja kannusti jatkamaan tämän palautetyypin antamista, etenkin pienemmissä ryhmissä.
Opiskelijan palaute tästä palautetyypistä
”Siis joo oli oikeesti tosi kiva saada tollanen palaute!! aattelin jo videon aikana että vitsi pakko sanoo et tää on toimiva tapa antaa palaute! Ei tullut huono omatunto vaikken en osannut hyvin.”
”Ja siis suosittelen tollasta palauttee antoo vaikka toisaalta saattaa olla teille työlästä kertoa kaikille tuommoinen 10min palaute. että jos jotain niin ehkä hieman lyhyempi muuten kyllätsemppas ihan kivasti!”
https://screencast-o-matic.com/watch/cYnDb2waRQ
Salasana: svenskadigi
Reetta Almqvist
Olet tehnyt hyvän rajauksen kokeiluun, kun kokeilit videopalautetta vain yhden opiskelijan tuotokseen. Tällöin tuo 10 minuutin pituinen video on ok, kun samanpituisia videoita ei tarvitse tehdä koko ryhmälle.
Annat myös hyviä vinkkejä jatkoon niin itsellesi kuin muille, esim. tuo max 4 min/palaute on mielestäni toimiva. Tuolloinkaan videota ei kannata nauhoittaa montaa kertaa uusiksi, jotta nauhoituksiin varattu aika ei liiaksi veny. Toki myös tiivistäminen ja esim. 2 min palaute voisi olla käypä myös. Tällöin mukana voisi olla selkeästi vain muutama pääpointti, joka ehkä helpottaisi myös opiskelijaa keskittymään vain näihin asioihin jatkossa.
Heitän mukaan myös idean, että jokainen opiskelija voisi saada 1-2 min henk.koht. palautteen ja sitten olisi vielä pidempi, esim. 4-5 min palaute koko ryhmälle, jossa voisi keskittyä eri asioihin kuin henk.koht. palautteissa.
Tanja Tervonen
31.3.2020 12:09