Substantiivimuotojen kiehtova maailma (Marika Mattila)

Olen aina itse opettajana ollut kiinnostunut kieliopillisten tarkkojen muotojen rakenteista, ja tämän vuoksi kokeilin substantiivien määräysmuotojen ja artikkelin käytön harjoittelua RUB5-kurssin ryhmissä, joita minulla on kaksi tässä jaksossa. Videoesityksen sijasta käytin perinteistä Powerpoint-esitystä, koska tämä oli mielestäni parempi työkalu kyseisen asian opettamiseen ja havainnollistamiseen.

Koska monet opiskelijoistani ovat kielellisesti lahjakkaita ja sanavarasto on hyvä, tein heille esimerkkejä substantiiveista, joissa itsessään oli jonkin verran haastetta, ja valitsinkin esimerkkisanoiksi usein käytettyjä substantiiveja ja käsitteitä, joita pidän keskeisinä.

Powerpoint-esitys oli kaikkiaan 7 dian mittainen, ja jokaisessa diaesityksessä sekä artikkelin käyttö että substantiivin määräysmuoto, substantiivien päätteet oli merkitty punaisella fonttivärillä. Esimerkkejä esitysdioissa oli kolmesta seitsemään, jotta tietoa ei olisi ollut liikaa.

Opiskelijapalautteen perusteella osa opiskelijoista olisi kaivannut substantiivimuotojen viereen suomennoksia (eivät muistaneet esim. gråta-verbiä) ja tarkempia perusteluja juuri kyseisen muodon, määräisen tai epämääräisen muodon valinnalle, vaikkakin olin ohjeistanut opiskelijani jo ennakkoon tutkimaan kirjassa olevia esimerkkejä, ja substantiivin määräysmuodot on jo pääpiirteissään opiskeltu RUB1-kurssilla.

Valmiita ohjevideoita substantiivimuotojen käytöstä on saatavilla melkoisen paljon netissä, ja niiden sisältö vaihtelee kovin paljon, osa on hyvin selkeitä, havainnollisia ja sisältää paljon tietoa ja esimerkkejä, kun taas osassa keskitytään vain perustapauksiin ja tietoa on vähän.

Powerpoint-esityksen jälkeen annoin mahdollisuuden harjoitella substantiivimuotojen käyttöä monivalintatehtävällä, valitse en/ ett-suku, kirjoita epämääräinen tai määräinen muoto ja quizlet-lauseharjoituksella, joissa tuli kirjoittaa lauseita ja niihin oikea substantiivimuoto, esim. Jag vill ha en stor kopp kaffe, tack.

Moodlen palautetyökalulla tehdyn kyselyn mukaan suurin osa opiskelijoista piti Powerpoint-esitystä havainnollisena ja oppimista tukevana, osa haluaisi opiskella kieliopin paperilla ja kynällä perinteiseen tapaan kirjasta. Quizlet-harjoitus oli lähes kaikista mielekäs ja osan mukaan innostaa harjoittelemaan ja käyttämään ruotsin kieltä vapaa-ajallakin enemmän.

Marika Mattila

Hei!

Tuntimateriaalina kävimme esimerkit läpi ja kirjan esimerkit pyysin kertaamaan kotona. Äänen nauhottaminen mukaan olisi varmastikin hyvä lisä, sitä kokeilen myöhemmin.

Marika Mattila

26.4.2020 15:24

Kuten Anna ja Tanja jo ehdottivat, olisi tosiaan hyvä idea se, että opiskelijat voisivat halutessaan palata kielioppiasiaan vielä sinun selitysten kera. Lisäksi näistä äänityksistä voisi olla sellainen hyöty, että voisit jatkossa hyödyntää niitä useilla kursseilla. Eli sinulla olisi kielioppiasiat valmiina esim. kertausta varten tai kirjoitusuoritusten palautusta varten. Voisit vain pyytää opiskelijaa kuuntelemaan esim. tämän äänitteen, jos hänellä useita ongelmia substantiivien määräysmuodoissa.

Taina

6.4.2020 09:47

Hei!

Mielestäni on hyvä, että olet rajannut esimerkkien määrää. Uskon, että se auttaa opiskelijoita keskittymään tärkeimpiin kohtiin ja muistamaan ne paremmin.

Pohdin itse myös samaa kysymystä kuin Anna tuossa yllä, eli kävittekö esityksen tunnilla yhdessä läpi vai oliko opiskelijoilla mahdollisuus tutustua siihen jo kotona? Esityksesi olisi oikein sopiva etukäteismateriaalina tunnille ja tällöin opiskelijat saisivat rauhassa miettiä mitä kyseisestä teemasta ja tietävät.

Yhtenä kehitysideana voisi myös olla sinun selityksesi nauhoittaminen esitykseen mukaan. Tällöin opiskelijat kuulisivat selityksesi, voisivat tarvittaessa pysäyttää sen ja äänitteeseen saisi mukaan myös hankalimpien sanojen suomennokset, aivan kuten Annakin ehdotti.

Oli myös kiva lukea, että jatkotehtävät innostivat opiskelijoita, Quizletin suosio ei näytä olevan laskussa!

Tanja Tervonen

31.3.2020 12:19

Hei!

Vaikuttaa siltä, että opiskelijasi pääsivät harjoittelemaan määräysmuotoja perusteellisesti. Oliko PowerPoint-esitys opiskelijoilla itsenäisesti opiskeltavana vai kävitkö sen tunnilla läpi? Diat näyttävät selkeiltä, ja niissä on mielestäni juuri sopiva määrä tekstiä. Mieleeni tuli, että jos opiskelijat kaipaavat suomennoksia, ne voisi äänittää diaan ¬- vaikka niin, että esimerkkilause ensin ruotsiksi ja sitten suomeksi.

Quizlet tuntuu olevan kaikkien suosikki ja toimii hyvin monessa! Millä työkalulla opiskelijat muuten tekivät monivalintatehtäviä?

Anna Tunkkari

2.3.2020 09:15