Palaute kirjoitelmasta Screen-cast-o-maticilla (Reetta Almqvist)

Oma reflektointi kokeilusta

• Kokeilin ScreenCast-O-Maticia kirjoitelman palautteenantoon. Kokeilu kohdistui yksittäiseen 1. vuositason opiskelijaan, joka teki kokeensa vasta jakson jälkeen.
  • Yllättävän helppo käyttää, mikä positiivista.
  • Jos aikoo antaa tällaisen palautteen koko ryhmälle, on nopeutettava puhettaan ja päätettävä maksimiaika, joka yhteen palautteeseen saa kulua.
  • Videopuheaika voisi olla maks. 4 min / opiskelija
  • Pohdin, kannattaisiko puhuessa myös samalla korjata opiskelijan virheitä. Päädyin vain puhumaan ja kursori liikkui sitä mukaa. Pyrin liikuttamaan kursoria mahdollisimman vähän, ettei ole häiritsevää. Loppuun kirjoitin vielä korjaukset allekkain.
  • Helposti tulee omassakin puheessa joitain virheitä, joten kannattaisi miettiä puhepalaute osittain ensin mielessä. Toisaalta spontaanisti puhe säästää aikaa eikä näihin kirjoitelmiin tosiaan saisi mennä kovin kauan.
  • Opiskelijan palaute ilahdutti ja kannusti jatkamaan tämän palautetyypin antamista, etenkin pienemmissä ryhmissä.

Opiskelijan palaute tästä palautetyypistä

”Siis joo oli oikeesti tosi kiva saada tollanen palaute!! aattelin jo videon aikana että vitsi pakko sanoo et tää on toimiva tapa antaa palaute! Ei tullut huono omatunto vaikken en osannut hyvin.”

”Ja siis suosittelen tollasta palauttee antoo vaikka toisaalta saattaa olla teille työlästä kertoa kaikille tuommoinen 10min palaute. että jos jotain niin ehkä hieman lyhyempi muuten kyllätsemppas ihan kivasti!”

Salasana: svenskadigi

Reetta Almqvist

Olet tehnyt hyvän rajauksen kokeiluun, kun kokeilit videopalautetta vain yhden opiskelijan tuotokseen. Tällöin tuo 10 minuutin pituinen video on ok, kun samanpituisia videoita ei tarvitse tehdä koko ryhmälle.

Annat myös hyviä vinkkejä jatkoon niin itsellesi kuin muille, esim. tuo max 4 min/palaute on mielestäni toimiva. Tuolloinkaan videota ei kannata nauhoittaa montaa kertaa uusiksi, jotta nauhoituksiin varattu aika ei liiaksi veny. Toki myös tiivistäminen ja esim. 2 min palaute voisi olla käypä myös. Tällöin mukana voisi olla selkeästi vain muutama pääpointti, joka ehkä helpottaisi myös opiskelijaa keskittymään vain näihin asioihin jatkossa.

Heitän mukaan myös idean, että jokainen opiskelija voisi saada 1-2 min henk.koht. palautteen ja sitten olisi vielä pidempi, esim. 4-5 min palaute koko ryhmälle, jossa voisi keskittyä eri asioihin kuin henk.koht. palautteissa.

Tanja Tervonen

31.3.2020 12:09

Hei,
hyvä toteutus mielestäni! Tällaisessa tilanteessa opiskelija varmasti kuuntelee ja palaute toimii, koska kaikki on tehty 100 % häntä varten.

Täytyypä pitää itsekin mielessä videopalaute juuri yksittäisten uusintakokeiden tekijöiden kohdalla. Hyödyllinen varsinkin sähköisten kokeiden kohdalla, koska silloin en enää yleensä tapaa opiskelijaa silmätysten, ja digikokeiden kirjallisen palautteen antaminen on aika työlästä ja pintapuolista. Ylipäänsä epäilen opiskelijoiden katsovan kirjallista palautetta.

Tuo henkilökohtaisuus on valttia! Vaikkakin vaatii opelta paljon.

Tiina Nokkonen

2.3.2020 15:30

Kuten huomasit, vaikeaa työkalun käyttö ei ole.
Jos haluaa tehdä videon ”yhdellä otolla”, niin välillähän voi tauottaa ja kerätä ajatuksiaan.
Opiskelijan kannalta varmasti jo näkyviin etukäteen laitetut oikeat muodot helpottaisivat häntä. Toki selitit asita hyvin rauhallisesti ja konkreettisesti. Ja koontipalaute selkeytti opiskelijaa varmasti.

Yksi mahdollinen ”nopeuttaja” on, että palautteessa keskitytään vain joihin jatkuvasti toistuviin virheisiin ”global errors”-tyyppisesti.
Jos käyttäisit jokaisen opiskelijan kirjoitustehtävän palautteen antoon 35 opiskelijan ryhmässä noin paljon aikaa, niin eihän siihen aika riittäisi millään!

Merja Saariaho

2.3.2020 14:21