Olen aina itse opettajana ollut kiinnostunut kieliopillisten tarkkojen muotojen rakenteista, ja tämän vuoksi kokeilin substantiivien määräysmuotojen ja artikkelin käytön harjoittelua RUB5-kurssin ryhmissä, joita minulla on kaksi tässä jaksossa. Videoesityksen sijasta käytin perinteistä Powerpoint-esitystä, koska tämä oli mielestäni parempi työkalu kyseisen asian opettamiseen ja havainnollistamiseen.
Koska monet opiskelijoistani ovat kielellisesti lahjakkaita ja sanavarasto on hyvä, tein heille esimerkkejä substantiiveista, joissa itsessään oli jonkin verran haastetta, ja valitsinkin esimerkkisanoiksi usein käytettyjä substantiiveja ja käsitteitä, joita pidän keskeisinä.
Powerpoint-esitys oli kaikkiaan 7 dian mittainen, ja jokaisessa diaesityksessä sekä artikkelin käyttö että substantiivin määräysmuoto, substantiivien päätteet oli merkitty punaisella fonttivärillä. Esimerkkejä esitysdioissa oli kolmesta seitsemään, jotta tietoa ei olisi ollut liikaa.
Opiskelijapalautteen perusteella osa opiskelijoista olisi kaivannut substantiivimuotojen viereen suomennoksia (eivät muistaneet esim. gråta-verbiä) ja tarkempia perusteluja juuri kyseisen muodon, määräisen tai epämääräisen muodon valinnalle, vaikkakin olin ohjeistanut opiskelijani jo ennakkoon tutkimaan kirjassa olevia esimerkkejä, ja substantiivin määräysmuodot on jo pääpiirteissään opiskeltu RUB1-kurssilla.
Valmiita ohjevideoita substantiivimuotojen käytöstä on saatavilla melkoisen paljon netissä, ja niiden sisältö vaihtelee kovin paljon, osa on hyvin selkeitä, havainnollisia ja sisältää paljon tietoa ja esimerkkejä, kun taas osassa keskitytään vain perustapauksiin ja tietoa on vähän.
Powerpoint-esityksen jälkeen annoin mahdollisuuden harjoitella substantiivimuotojen käyttöä monivalintatehtävällä, valitse en/ ett-suku, kirjoita epämääräinen tai määräinen muoto ja quizlet-lauseharjoituksella, joissa tuli kirjoittaa lauseita ja niihin oikea substantiivimuoto, esim. Jag vill ha en stor kopp kaffe, tack.
Moodlen palautetyökalulla tehdyn kyselyn mukaan suurin osa opiskelijoista piti Powerpoint-esitystä havainnollisena ja oppimista tukevana, osa haluaisi opiskella kieliopin paperilla ja kynällä perinteiseen tapaan kirjasta. Quizlet-harjoitus oli lähes kaikista mielekäs ja osan mukaan innostaa harjoittelemaan ja käyttämään ruotsin kieltä vapaa-ajallakin enemmän.
Marika Mattila
Hei!
Tuntimateriaalina kävimme esimerkit läpi ja kirjan esimerkit pyysin kertaamaan kotona. Äänen nauhottaminen mukaan olisi varmastikin hyvä lisä, sitä kokeilen myöhemmin.
Marika Mattila
26.4.2020 15:24