DigiLust-hankkeen aikana olen tehnyt erilaisia tehtäviä ja muokannut samalla kurssiani monipuolisemmaksi digitaalisten välineiden avulla. Hankkeen myötä itselleni on kerääntynyt rohkeutta lähteä kokeilemaan uusia ohjelmia rohkeasti tai opetella käyttämään vanhoja tuttuja joissain muissa yhteyksissä. Tässä tuleekin ensimmäinen vinkkini: Ole rohkea kokeilemaan, kokeilua voi aina kehittää ensimmäisen räpellyksen jälkeen.
Teimme hankkeen aikana erilaisia opetuskokeiluita, jotka olen kokenut hyödyllisiksi varsinkin koronaepidemian aikana etäopetuksessa. Esimerkiksi hankkeen kolmannessa osassa opettelimme opiskelijoiden ohjausta mm. videoiden avulla. Olen ottanut tämän käytäntöön omassa yliopisto-opetuksessani ja aion ehdottomasti jatkaa. Näen erityisenä hyötynä mahdolliset etäkerrat tai itsenäisiksi tarkoitetut tehtävät, jotka voin ”opettaa” videolla. Myös kynnys lyhyen videon tekoon on madaltunut huomattavasti – se on oikeasti nopeaa ja helppoa. Toinen vinkkini onkin, että rohkeasti videotyökalut käyttöön. Omaa naamaa ei tarvitse näyttää, ääni riittää hyvin.
Palautteen kerääminen on myös opetuksen kehittämisessä tärkeää. Keräsin kevään kurssien päätteeksi palautetta ja erityisesti korona-aikaisesta etäopetuksesta tuli paljon palautetta. Hyvänä esimerkkinä tästä on palaute, jossa sanottiin, että etänä oli helpompi keskustella ja myös epäonnistua. Myös automaattisesti luodut ryhmät etänä olivat palautteessa saanut kiitosta. Tätä aion tehdä myös jatkossa, kun pidän etätunteja.
Hankkeen aikana olemmekin keränneet palautetta jokaisen opetuskokeilun jälkeen. Mielestäni kaikkeen pieneen kokeiluun voi pyytää palautetta, mutta sen ei tarvitse olla mitään kummoista. Kolmantena vinkkinä sanonkin, että kysy nopeaa palautetta. Sähköisellä lomakkeella kuvana olevat peukut, hymynaamat tai vaikka tunnin lopuksi mitä mieltä olitte tästä -kysymys toimii nopeana palautteena ja voit opettajana lähteä kehittämään tehtävää paremmaksi.
Lopuksi haluan kertoa hieman arviointityökalusta, joita DigiLust-hankkeen aikana käytimme. Teimme hankkeen aluksi ja lopuksi itsearvioinnin EU:n laatimalla Digital Competence Framework for Educators- viitekehykseen kuuluvalla itsearviointityökalulla Check-in Self-reflection tool. Hankkeen aikana tekemämme opetuskokeilut pohjautuvat osittain ko. työkaluun. Työkalu on mielestäni loistava, se herättelee opettajaa pohtimaan omaa tekemistään ja digitaitojaan eri opettamisen osa-alueilla. Mielestäni sitä voisi käyttää sovelletusti jopa työyhteisöissä kurssien kehittämisen työkaluna. Siihen on näin testin tehneenä myös hyvä palata jälkikäteen. Testissä nimittäin neuvotaan monipuolisesti, kuinka opettaja voi parantaa omia digitaitojaan eri osa-alueilla. Vaikka testistä olisi saanut ns. täydet pisteet, löytyy sieltä silti jotain neuvoa, kuinka opetusta voi vielä entisestäänkin edistää. Viimeisenä vinkkinä sanonkin, että ole ylpeä osaamisestasi ja utelias oppimaan lisää!
Terveisin,
Maiju
Hei Maiju!
Olipa kiva lukea kuvauksesi DigiLust-vuodesta ja vinkkisi sen yhteydessä! Olen samaa mieltä, että tärkeintä on uskaltaa kokeilla. Tehtävää voi aina kehittää paremmaksi, ja vaikka kokeilu ”epäonnistuisi” ei se ole maailmanloppu. Ei-niin-onnistuineista kokeiluista oppii myös usein eniten. Myös vinkkisi nopeasta palautteesta on mielestäni sellainen, joka olisi hyvä muistaa arjessa. Aina palautetta ei tarvitse kerätä pitkällä lomakkeella.
Digimatkasi jatkuu, ja kiva, että DigiLust-hanke on saanut auttaa ja olla matkallasi mukana!
Tanja Tervonen
19.5.2020 11:13