Viisi vinkkiä etäopetukseen (Anita Ahonen)

Maaliskuussa 2020 levisi korona-epidemia uhkaavan lähelle ja Tampereen lukiot siirtyivät yhtäkkiä etäopetukseen. Pakon sanelemana jouduin nopeasti opettelemaan Teamsin käytön ja suunnittelemaan tuntini uudelleen. Suuri kiitos työkavereilleni, jotka auttoivat työtuntejaan laskematta! Yksi jakson lopetus on etänä saatu päätökseen ja lukuvuoden viimeisen jakson puolivälikin on jo ylitetty. Nyt voin sanoa olevani 7 ja puoli viikkoa viisaampi etäopettaja ja tässä on vinkkini lukion etäopetukseen:

1. Suunnittele koko kurssi ja jokainen oppitunti hyvin ja jaa kurssisuunnitelma opiskelijoille heti kurssin alussa! Tämä koskee tietysti myös tavallista lähiopetusta, mutta erityisesti etäopetuksessa ja -opiskelussa on hyvä, että sekä opettaja että opiskelija voi aina tarkistaa, mitä milloinkin on ohjelmassa. Itse teen kurssisuunnitelman Wilman Tuntipäiväkirja-välilehdelle, jolloin sitä voi myös tarvittaessa muuttaa ja se näkyy opiskelijoille ja työkavereille.
  2. Kirjoita ja kerro ohjeet selkeästi ja ilmaise tarkasti, mikä on oppitunnin tavoite, esim. ”tavoitteena on oppia opiskeluun liittyvää sanastoa ja kerrata substantiivin määräisyyssäännöt”. Näin opiskelijoille on selvää, miksi jotain tehtäviä tehdään. Valinnaisen kurssin opiskelijoille olen välillä antanut myös vapauksia itse päättää, miten opiskelevat tavoitteeseen. Tässä ote valinnaisen RUB6-kurssin Tuntipäiväkirjasta:
  3. Pidä etäopetuksessa normaali lukujärjestysrytmi, jos vain mahdollista! Pidä välitunti ja käske lukiolaistenkin nousta pois koneelta, kun välitunnin aika on. Tämä auttaa pitämään työmäärän kohtuullisena sekä opettajalle että lukiolaiselle. Jos opiskelijat eivät ehdi tehdä tehtäviään oppitunnin aikana, ei läksyksi saisi jäädä kuin 1-3 tehtävää. Kysele opiskelijoilta, onko tehtäviä jäänyt liikaa.
  4. Tapaa opiskelijoita säännöllisesti esim. Teams-kokouksissa, mutta älä yksinpuhele siellä liian kauan! Sopiva aika opettajajohtoiseen opettamiseen on alle 20 min, tai maksimissaan 30 min, jos Teams-kokouksessa tapahtuu kommunikaatiota opiskelijoiden kanssa. Opettajajohtoinen opetus on siis suunniteltava hyvin ja turhat ”lillukanvarret” on karsittava. Tee tarvittaessa itse tai etsi netistä lyhyitä opetusvideoita, joiden avulla asioita voi kerrata ilman opettajajohtoista oppituntia.
  5. Älä innostu kaikesta mielenkiintoisesta, jota netissä ja somessa nyt etäopetukseen tarjotaan! Pitäydy tutussa ja turvallisessa ja muokkaa se juuri omaan etäopetukseesi soveltuvaksi! Kysele opiskelijoitasi, minkä opiskelumetodin he ovat kokeneet toimivimmaksi, se vaihtelee eri-ikäisillä ja eri kursseilla. Itse tein viime viikollla kurssien puolivälikyselyt opiskelijoilleni ja päätänkin vinkkini näihin Forms-kyselyiden pylväskuviin.
RUB2-kurssilla ykköset pitävät tehokkaimpana opettajajohtoisia Teams-kokouksia sekä itsenäistä harjoittelua kirjan tehtävien tai Quizletin avulla.
RUB5-kurssilla eli viimeisellä pakollisella kurssilla pidetään tehokkaimpana Quizet-harjoituksia.
Valinnaisen suullisen RUB6-kurssin ovat valinneet ne, jotka aikovat kirjoittaa ruotsin. He pitävät kirjan tehtävistä ja jotkut myös opettajan tekemistä lisätehtävistä Moodlessa, esim. käännöslauseista.

Anita Ahonen

Hei Anita,

kiitos hyvistä vinkeistä! Olen samaa mieltä, että etäopetuksessa korostuu hyvä suunnitelmallisuus ja tiedotus, eli opiskelijat tietävät mitä tehdä ja milloin, sekä säännöllinen yhteydenpito.

Kiva myös tuo vertailu sopivimmasta opiskelumetodista. Ensimmäisen vuoden opiskelijoilla selkeästi eniten eroja opiskelijoiden välillä, sillä jokainen vaihtoehto oli saanut kannatusta.

Tanja Tervonen

19.5.2020 11:04

Erittäin hyvät ohjeet, joiden pohjalta voi sitten edetä!

Maarit Luhtala

14.5.2020 10:18

Hei Anita!
Kiitos yhteistyöstä viimeisten osien aikana. Mielenkiintoisia taulukkoja siitä, mitä opiskelijat kokivat tehokkaiksi opiskelutavoiksi. Jännä, että opettajajohtoinen opiskelutapa sopi ensimmäisen vuoden opiskelijoille, kun taas vanhemmat opiskelijat selkeästi arvostivat enemmän tehtävien tekoa ja pelillisiä harjoituksia.
Mukavaa kesän odotusta!
Maiju