Kahtena edeltävänä lukuvuonna olin mukana Digijoujou-hankeessa, jonka puitteissa monet eri sovellukset tulivat tutuiksi ja osaksi opetustani. Mitä uutta siis DigiLustista? Testasin muutamaa minulle uutta sovellusta, mutta vielä tärkeämpää on ollut omien taitojen syventäminen ja yhteiset pohdinnat siitä, mihin kaikkeen sovellukset taipuvatkaan ja missä niistä on hyötyä.
Eri digisovellusten ja niiden mahdollisuuksien tunteminen olikin erityisen hyödyllistä nyt keväällä, kun yliopistokin siirtyi kokonaan etäopetukseen. Tein muun muassa useita ohjeistusvideoita ja hyödynsin Zoomia opetuksessa – molempia kokeilin jo aiemmin hankkeessa. Etäopetus on toki muutakin kuin tekniikkaa ja sovelluksia. Tässä hyväksi havaitsemani kolme vinkkiä etäopetukseen liittyen.
- Tee yhteistyötä kollegoiden kanssa
Monet pähkäilevät samojen ongelmien kanssa, ja usein yksinpohdiskelua hedelmällisempää on vaihtaa ajatuksia muiden kanssa. Parhaat ratkaisut syntyvät usein yhdessä pohtimalla. Oma taakka tuntuu myös hieman kevyemmältä, kun huomaa, että olemme samassa veneessä.
- Käytä etätapaamisissa videota, jos mahdollista
Tämä vinkki on melko tekninen, mutta videokuva vaikuttaa huomattavasti kokemukseen opetustilanteesta. Videokuva saattaa tosin kuormittaa nettiyhteyttä, jos osallistujia tapaamisessa on paljon. Tällöin voi olla perusteltua pitää videot pois päältä.
Videokuva tuntuu kuitenkin olevan kuitenkin tärkeä sekä opettajalle että opiskelijoille, sillä ilmeet ja eleet kertovat paljon. Opettajana on myös mukavampi nähdä opiskelijat pelkkien nimien sijaan. Isommissa tapaamisissa vain minä olen pitänyt kameraa päällä, mutta pienryhmien tapaamisissa ja Zoomin breakout-huoneissa opiskelijat ovat laittaneet kamerat päälle.
- Joustavasti eri työskentelytapoja myös etäopetukseen
Nyt kun oppitunteja ei ole voinut pitää luokassa, olen ehkä entistä enemmän pohtinut, mitkä ovat minkäkin oppitunnin tai viikon tavoitteet ja miten ne saavutetaan. Milloin on tarve pitää koko ryhmän yhteinen tapaaminen, milloin taas olisi tarvetta yksilöllisemmälle ohjaukselle ja milloin olisi paras työskennellä pienryhmissä? Voiko jokin asian selventää paremmin videolla kuin ”livenä” esim. Zoomissa? Työskentelytavat siis tavoitteiden mukaan, kuten yleensäkin!
Vaikka hanke omalta osaltani päättyy pian, digipedagogiset pohdinnat jatkuvat varmasti. Ensi lukuvuonna minulla on tulossa opetusohjelmaani verkkokurssi vuoden tauon jälkeen ja erityisesti siellä toivon pääseväni hyödyntämään uusia ideoita. Näin etäopetuskauden päätteeksi tuntuu siltä, että ainakin ryhmätyöskentely (ryhmän tuki on opiskelijoille tärkeää!) ja monipuolinen vuorovaikutus verkossa tulevat olemaan kehittämiskohteitani. Hyvillä mielin ja uusin ideoin kohti kesää ja ensi lukuvuotta!
Anna Tunkkari
Hei Anna,
kiitos hyvistä vinkeistä! Oli kiva lukea, miten DigiLust on vaikuttanut sinun digiopetus-polullasi ja että olet saanut syvennettyä osaamistasi ja kokenut yhteiset pohdinnat hyödyllisiksi.
Oikein hyvää kesää ja sen jälkeen kohti uutta lukuvuotta!
Tanja Tervonen
19.5.2020 11:26