Lukuvuoden aikana olen oppinut työn ohessa DigiLust-hankkeeseen liittyen monta sähköistä konstia: kielioppi on muuttunut dioista videoiksi ja sanastotehtävät ovat linkittyneet opiskelijoille verkon välityksellä sekä lopulta etäaikana Microsoft Formsin kautta.
Päällimmäisenä sovelluksista on uusin tuttavuus Forms-lomake, joka on helppokäyttöinen, havainnollinen ja houkuttelevan näköinen. Tehtävälomake on helppo jakaa opiskelijoille ja kun he ovat vastanneet kysymyksiin, järjestelmä pisteyttää monivalintatehtävät. Vaihtoehtoisesti opettaja voi itse korjata kirjallisia tuotoksia ja pisteytystä. Koetehtävien palautuksen jälkeen opiskelijat pääsevät tarkastelemaan tuloksiaan samasta linkistä, jolla he pääsivät kokeeseen. Tuloksista saa kauniita käyriä ja kuvioita.
Etäopetuksen suunnittelukipinän olen saanut yhdistämällä vanhoja taitoja uusiin temppuihin.
Pääsääntöisesti lukion etäopetus on tapahtunut Teams-ryhmien sisällä olevien kanavien kautta. Olen luonut keskustelua varten 3 – 4 -hengen ryhmäkanavia, parikanavia ja yksilökanavia. Tasalaatuisimmin on toiminut kanava, jossa neljä opiskelijaa keskustelee tai suunnittelee yhdessä esim. päivän Kööpenhaminassa. Tehtävän tekoa ei haittaa, vaikka joku olisi pois tunnilta. Parin kanssa keskustelu luonnistuu silloin, kun parit kokevat olonsa mukavaksi toistensa kanssa, aina näin ei ole. Onneksi suurin osa parikanavilla käydyistä keskusteluista on iloista kuunneltavaa. Parin vaihto kurssin aikana on joissakin ryhmissä osoittautunut välttämättömäksi.
Kasvokkain jutustelun tärkeys on korostunut etäopetuksen edetessä. Opetus ei varmasti kärsi, vaikka käytänkin osan tunnista jutteluun ja fiilisten tunnusteluun. Erityisesti opiskelija- opettajakeskustelut ovat sujuneet Teamsissa hyvin ja opiskelijat ovat osallistuneet usein suoralla videokuvalla. Kokemukseni on, että opiskelijat ylipäänsä haluavat tulla kuulluiksi.
Opiskelijat arvostavat myös palautetta. Tämän vuoksi olen teettänyt korkeintaan yhden palautettavan tehtävän viikossa, jotta ehdin kommentoida sitä melko pian tehtävän palautusajankohdan jälkeen. Tavoitteenani on ollut myös se, että ainakin osa läksyistä tulee tehdyiksi tunnin aikana. Koen tärkeäksi 75 minuutin jakamisen tasaisesti opetuksen, itsenäisen tekemisen sekä ryhmässä toimimisen kesken. Erityistä huomiota olen yrittänyt kiinnittää selkeiden ohjeiden antamiseen. Jaan opiskelijoille Wilmassa lyhyen ja tiivistetyn tuntisuunnitelman hyvissä ajoin ennen oppituntia, usein jo edellisenä iltana.
Tärkein uuden oppimisen rinnalla tajuamani asia on siis se, että on järkevää hyödyntää vanhoja materiaaleja ja syventää jo osaamiaan taitoja. Pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan, vaikka uutta ilolla oppisikin.
Tiina Nokkonen
(kuvat Pixabay)
Työparinasi olen tainnut kommentoida tätä epävirallisesti jo aiemmin, mutta tässä vielä näin kirjallisesti.
Blogitekstistäsi henkii hyvä pedagoginen suunnittelu ja pelisilmä erilaisille opetus- ja opiskelutilanteille. Tuntuu kuin kaikki olisi sujunut helposti ja luontevasti. Uskon, että olet todella sisäistänyt oman digipedagogiikkasi ja osannut rohkeasti yhdistää vanhat taidot uusiin temppuihin kuten tekstissäsi toteat.
Kaikkea hyvää sinulle jatkossa ja toivottavasti tavataan vielä. Työparina koin, että sain sinulta paljon.
Riitta Raimovaara
24.5.2020 21:13