RB3-kurssilla soitin opiskelijoilleni puhelun, suullisen tehtävän sai sillä suoritetuksi. Aiheena oli tienneuvominen vasta puhelussa kertomaani paikkaan kotikaupungissamme. Juuri kukaan ei vastannut puheluihini. Tulkitsin tämän niin, että tällainen tapa oli liian jännittävä suurelle osalle opiskelijoita. He tiesivät päivät, jolloin soitan, mutta eivät tarkkaa aikaa ja tämä varmasti stressasi osaa. Toisaalta olin pyytänyt valmistautumaan etukäteen saamiensa ohjeiden mukaisesti ja harjoittelemaan annettuja fraaseja. Jatkossa(kin) toimivin tapa on pyytää pareilta WhatsApp-ääniviestit työpuhelimeeni, kuten ennen koronakevättä tein.
Yksi parhaita kokeilujani oli Screen-cast-o-maticin tallennusohjelman kokeileminen kirjoitelmien korjaukseen. Sovellus oli yllättävän helppokäyttöinen ja opiskelijat olivat ilahtuneita saatuaan henkilökohtaisen äänipalautteen tekstistään. Tämän ongelma on ainoastaan se, että se vie kohtuuttoman paljon aikaa, jos ryhmä on isompi kuin 15 opiskelijaa.
https://screencast-o-matic.com/
Teamsissa on mahdollisuus luoda alikanavat pari- tai ryhmätöille. Keksin nimetä alikanavat jonkin kurssin teeman mukaan, jolloin opiskelijat oppivat nuo aina näkyvillä olevat sanat ikään kuin itsestään. Monet sanovat Zoomia vielä käyttökelpoisemmaksi, varsinkin kielissä, joten aion kokeilla sitäkin, jos etäopetus vielä jossain vaiheessa jatkuu.
Reetta Almqvist
Hei
Seesaw on aivan paras alusta kirjoitelmien korjaamiseen tällä hetkellä. Teen sinne videon ja aikaa kuluu puolisen minuuttia sen lataamiseen. DigSkriv-hankkeen blogista voitte katsoa tekemäni postauksen.
Pauliina Järvelä
27.8.2020 15:34