Vinkkejä digiruotsiin (Reetta Almqvist)

RB3-kurssilla soitin opiskelijoilleni puhelun, suullisen tehtävän sai sillä suoritetuksi. Aiheena oli tienneuvominen vasta puhelussa kertomaani paikkaan kotikaupungissamme. Juuri kukaan ei vastannut puheluihini. Tulkitsin tämän niin, että tällainen tapa oli liian jännittävä suurelle osalle opiskelijoita. He tiesivät päivät, jolloin soitan, mutta eivät tarkkaa aikaa ja tämä varmasti stressasi osaa. Toisaalta olin pyytänyt valmistautumaan etukäteen saamiensa ohjeiden mukaisesti ja harjoittelemaan annettuja fraaseja. Jatkossa(kin) toimivin tapa on pyytää pareilta WhatsApp-ääniviestit työpuhelimeeni, kuten ennen koronakevättä tein.

Yksi parhaita kokeilujani oli Screen-cast-o-maticin tallennusohjelman kokeileminen kirjoitelmien korjaukseen. Sovellus oli yllättävän helppokäyttöinen ja opiskelijat olivat ilahtuneita saatuaan henkilökohtaisen äänipalautteen tekstistään. Tämän ongelma on ainoastaan se, että se vie kohtuuttoman paljon aikaa, jos ryhmä on isompi kuin 15 opiskelijaa.

https://screencast-o-matic.com/

Teamsissa on mahdollisuus luoda alikanavat pari- tai ryhmätöille. Keksin nimetä alikanavat jonkin kurssin teeman mukaan, jolloin opiskelijat oppivat nuo aina näkyvillä olevat sanat ikään kuin itsestään. Monet sanovat Zoomia vielä käyttökelpoisemmaksi, varsinkin kielissä, joten aion kokeilla sitäkin, jos etäopetus vielä jossain vaiheessa jatkuu.

Reetta Almqvist

Kommentit

Hei
Seesaw on aivan paras alusta kirjoitelmien korjaamiseen tällä hetkellä. Teen sinne videon ja aikaa kuluu puolisen minuuttia sen lataamiseen. DigSkriv-hankkeen blogista voitte katsoa tekemäni postauksen.

Pauliina Järvelä

27.8.2020 15:34

Hei Reetta!

Mielestäni tuo puhelun soittaminen on hyvä idea, harmi, että opiskelijat eivät vastanneet puheluun. Ehkäpä kehitysideana voisi olla tietty aikaväli, jolloin soitot tekee, niin opiskelijatkin tietävät olla saavutettavissa tuolloin.

Hienoa, että screencast-o-matic jäi mieleen hyvänä työkaluna. Ehkäpä tuollaisia videopalautteita voisi tehdä ns. ryhmäteksteistä, jolloin määrä pienenee eikä aikaa kulu niin paljoa?

Tanja Tervonen

20.5.2020 17:44

Tampereella käytetään myös Teamsia, se on meilläkin kyllä enemmän edellytys kuin suoranainen pakko. Joitakin kauhuskenaarioita olen kuullut siitä, että on käyttänyt jotakin muuta kuin koulutuksenjärjestäjän työkaluja, ja opiskelijan tuotokset ovat hävinneet, tai on ollut tietoturvaongelmia (esim. Zoom). Jos on käyttänyt koulutuksenjärjestäjän työkalua, mahdolliset ongelmat menevät koulutuksenjärjestäjän piikkiin. Jos se on joku muu, niin sitten yksittäinen opettaja on enemmän vastuussa. Ehkäpä kuitenkin enemmän kauhuskenaario kuin realiteetti.

Maarit Luhtala

14.5.2020 10:38

Oikein näin mielessäni opiskelijan puhelimen näytön, kun siellä vilkkui mitä ilmeisimmin Gradian 040341-alkuinen puhelinnumero. Tai sitten kyseessä on someteinien tapa olla vastaamatta kaikkiin puheluihin, jotka tulevat tuntemattomasta numerosta! Hyvä idea silti tuo opettajan soittoaika.
Olenkin jo aiemmin kommentoinut tuota sinun kokeiluasi antaa palautetta Screencast-o-Maticilla ja sen(kin) vaatimaa työmäärää suurissa ryhmissä. Sinä kuitenkin pääsit alkuun mm. tuon työkalun käytössä ja sille on varmasti käyttöä jatkossakin.
Niin… jos emme palaa koulunpenkille elokuussakaan, tekisi minunkin mieleni kokeilla Teamsin sijaan esim. Zoomia tai Meetiä. Toivoisinkin, että työnantajamme ei niin rigoristisesti määräisi meitä käyttämään vain Microsoftin työkaluja.

Merja Saariaho

11.5.2020 17:09

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *