Aikuisten matematiikan oppimisen haasteet

Kuvituskuva.

Sissi Huhtalan pitämän webinaarin teemana olivat aikuisten matematiikan oppimisen haasteet

Sissi Huhtala (TAMK, TAOK) esitteli hankewebinaarissa 24.9.2020 tutkimustietoa ja kertoi (opiskelija)tarinoita matematiikkavaikeuksista, matematiikkakokemuksista ja matematiikan kohtaamisesta.

Webinaarissa käytiin läpi matemaattisen ajattelun kehittymistä, matematiikkavaikeuden taustaa, ja ilmenemistä, sekä sitä, mikä erottaa hyvin ja heikosti matematiikassa menestyvän oppijan matemaattista tekemistä.
Aikuisen oppijan suhteesta matematiikkaan kertoo hänen matematiikkakuvansa. Matematiikkakuva on muotoutunut vuosien varrella erilaisten oppimiskokemusten kautta. Oppimiskokemusten kautta syntynyt matematiikkakuva sisältää tietoa matematiikasta, käsityksiä ja uskomuksia sekä matematiikasta, että myös aikuisesta itsestään matematiikan oppijana.

Jos kokemukset ovat olleet negatiivisia, eivät tunteet matematiikkaa kohtaan myöskään voi olla kovin positiivisia. Aikuinen oppija voi jo valmiiksi matematiikan opiskelun alussa pelätä tulevia opintoja. Hän voi olla ahdistunut, tai olla etukäteen sitä mieltä, että ei tule oppimaan, koska ei ole ennenkään oppinut. Hän voi myös selitellä, että ei tarvitse matematiikkaa, ja yrittää välttää matematiikan kohtaamista.

Aikuisen oppijan aiempien kokemusten läpikäynti on tärkeää, jotta niiden aiheuttamat tunteet eivät olisi oppimisen esteenä. Aikuisen tulee kokea onnistumisia matematiikan opinnoissaan, ja saada matematiikalle merkitys omassa elämässään.

Aikuisten matematiikan oppimisen haasteet (webinaarin diaesitys)

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *