TAKK ja Valo-Valmennus ovat aloittaneet yhteistyön, minkä tavoitteena on sujuvoittaa siirtymiä työpajaympäristöstä toisen asteen ammatilliseen koulutukseen. Osana tätä prosessia suunnittelussa on nyt osaamismerkit perustaito-osaamisen ja opiskeluvalmiuksien osalta.
Hankkeessa kehitetään ja pilotoidaan mm. numerotaitojen ja tietotekniikan perustaitomerkkejä. Tavoitteena on parantaa työpaja-asiakkaiden edellytyksiä kehittää omia perus- ja kansalaistaitojaan sekä parantaa heidän mahdollisuuksiaan selviytyä toisen asteen ammatillisista opinnoista.
Osaamismerkkien avulla pystytään osaamiskokonaisuuksia pilkkomaan pienempiin osiin. Vaiheittainen eteneminen tuo onnistumisen kokemuksia. Osaamismerkit mahdollistavat työpaja-asiakkaiden jo olemassa olevan ja työpajalla kerääntyvän osaamisen tunnistamisen. Osaamisen näkyväksi tekeminen on usein voimaannuttava kokemus työpaja-asiakkaalle itselleen ja tukee koko yhteistyöverkoston vahvuusajattelua. Lisäksi osaamismerkeillä toteutettu vaiheittainen eteneminen havainnollistaa ammatillisessa koulutuksessa oleellista yksilöllistä opintopolku-etenemistä.
Perustaidot kytkeytyvät vahvasti ammatillisten perustutkintojen osaamistavoitteisiin, erityisesti yhteisiin tutkinnon osiin. Osaamismerkkisisältöjen suunnittelussa huomioidaan yhteisten tutkinnon osien osaamistavoitteita: esimerkiksi numerotaitojen osalta tavoitteet suunnitellaan tukemaan YTO-matematiikan tavoitteiden saavuttamista. Tämä mahdollistaa myöhemmin mahdollisen ammatillisen perustutkinnon suorittamisessa kyseisen osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen, joko kokonaan tai osittain.
Kehittämistyön ohessa seurataan tiiviisti mm. Osuvat Taidot -hankkeen työtä, missä kehitetään valtakunnallista osaamismerkkijärjestelmää työelämässä ja opiskelussa tarvittaville digitaidoille. OPPIJA ikä kaikki -hankkeessa keskitymmekin ensin numerotaitojen perustaitomerkkien kehittämiseen, ja digitaitojen osalta pyrimme hyödyntämään kehitteillä olevia valtakunnallisia merkkejä.
Tuuli Oksanen, TAKK ja Saija Uotila, Valo-valmennus ry.
Kommentit