Hyvää syksyä kaikille - PYRY-pajat ja PYRY-ryhmät käynnistyvät!

Kuva: Unsplash

PYRY on hyvä nimi hankkeelle! Näin syysolosuhteissakin, vaikka ei lumipyryä vielä ole ollut havaittavissa, niin hankkeessa tupruaa ajatuksia ja suunnitelmia.

PYRY-hankkeessa keskeinen toiminta tapahtuu PYRY-pajoissa ja PYRY-ryhmissä, joissa ajatusten, ilon ja suunnitelmien pyrytystä kanavoidaan hankkeen tavoitteita toteuttamaan – eli vahvistamaan ja tukemaan työllistymisessään vaikeuksia kohdanneiden ihmisten työpaikan ja ansaintamahdollisuuksien löytymistä ja vahvistamaan tapoja tsempata toisiamme yhdessä.

Kaikissa hanketoteuttajaorganisaatioissa on jo käynnistetty omaan työllistymiseensä tukea kaipaavien ihmisten innostaminen mukaan työnhakijoiden vertaisryhmiin eli PYRY-ryhmiin. Niissä rakennetaan hyvää vertaistuen mallia ja työskennellään yhdessä tavoitteena osallistujien työllistyminen ja osallisuus ryhmässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa.

Tampereen ammattikorkeakoulun hanketoimijoiden vastuulla on PYRY-ryhmien vastuuohjaajien ja vertaisohjaajien koulutus. Tämä tapahtuu PYRY-pajoissa työpajatyöskentelynä sekä verkko-oppimisympäristö PYRY-Digmassa, missä yhdessä ideoidaan ja jaetaan kokemuksia, keskustellaan, suunnitellaan, seurataan ja tsempataan pyryryhmien toimintaa.

Ensimmäinen, kuuden PYRY-pajan jatkumo käynnistyy 25.9.2020 Kiipulan, Luovin, SASKYn ja Valon vastuuohjaajien ja vertaisohjaajien sekä TAMKin hanketoimijoiden yhteisessä kokoontumisessa TAMKin pääkampuksella Kuntokadulla. Kutsuimme mukaan myös TAMKin sosionomiopiskelijoita ja saimme joukkoomme kolme innokasta opiskelijaa. Tästä käynnistyy yhteinen hankematkamme PYRYssä!

Katariina Hakala, TAMK