Myynti ja myynnin johtaminen mullistuu lähitulevaisuudessa, oletko valmis?

Tutkimus osoittaa, että data ja datan hallinta tulevat olemaan oleellinen osa myynnin tekemistä. Myös myynnin johtaminen muuttuu. Tekoälyn pelkäämisen sijaan tulisikin miettiä sitä, miten teknologioiden ja tekoälyn avulla voidaan auttaa asiakkaita entistä paremmin.

1.11.2019 järjestetyssä SalesDayssa puheenvuoron saivat myös ROBINS-hankkeen tutkijat, Minna Heikinheimo ja Sami Rusthollkarhu. Tutkijoiden puheenvuoro käsitteli digitalisaatiota ja tekoälyä B2B-myynnissä tutkimuksen näkökulmasta.

Olikin mielenkiintoista kuulla, miten myös tutkimuksen näkökulmasta perinteinen myyntimalli ei pian enää toimi vaan myynti ja myynnin johtaminen tulevat muuttumaan radikaalisti. Ihan jo lähitulevaisuudessa. Omaan korvaan tämä kuulostaa äärimmäisen mielenkiintoiselta, mutta pistää samalla miettimään sitä, miten suomalaiset yritykset ovat tähän valmistautuneet. Vai ovatko?

Tutkimus osoittaa, että data ja datan hallinta tulevat olemaan oleellinen osa myynnin tekemistä. Myös myynnin johtaminen muuttuu. Tulevaisuudessa pitääkin miettiä miten tavoitteita asetetaan, mitataan ja seurataan sekä miten myyjien osaamisen kehittymisestä pidetään huolta. Mielestäni on hienoa, että datan ja teknologian avulla ennustaminen tulee helpommaksi ja tarkemmaksi. Lisäksi asiakasymmärrys paranee ja asiakkaan päätöksentekoa voidaan tukea, kun tiedetään, mitä tietoa hän tarvitsee.

Kaikki edellä mainitut ovat mielestäni juuri niitä asioita, joiden vuoksi tekoälyä ei pitäisi pelätä tai pitää uhkana. Tekoälyn ja teknologioiden ansiosta ihmisten tekemät rutiinityöt helpottuvat ja nopeutuvat, jolloin aikaa vapautuu juuri niihin merkityksellisiin asioihin ja asiakaskohtaamisiin. Aiheesta pitäisi vain puhua vieläkin enemmän, jotta ihmiset tulisivat tietoisiksi kaikista mahdollisuuksista.

Varmaa on kuitenkin, että myynnin toimiympäristö tulee muuttumaan, sillä tutkimuskin sen osoittaa. Digitalisaatio ja kehittyvät teknologiat tulevat muuttamaan myynnin datavetoiseksi. Asiakkaan ostopolku on jo muuttanut asiakaskäyttäytymistä ja asiakkaat vaativat entistä enemmän myynniltä. Lisäksi globalisaatio kiristää kilpailua rikkomalla alueellisia rajoja ja tuomalla asiakkaille enemmän vaihtoehtoja.

Ihmiset kuitenkin haluavat ostaa ihmisiltä ja näissä kohtaamisissa tunteilla ja empatialla on iso osa. Tämä onkin mielestäni asia, joka pitäisi muistaa, kun oma tulevaisuuden rooli huolestuttaa. Ennemminkin tulisi miettiä sitä, miten teknologioiden ja tekoälyn avulla voidaan auttaa asiakkaita entistä paremmin.

Krista Uusitalo
Myynnin opiskelija
Tampereen ammattikorkeakoulu
krista.uusitalo@tuni.fi
p. 040 509 6117

Tämä blogi on osa ROBINS-hanketta, jossa Tampereen korkeakouluyhteisö tutkii tekoälyn ja robotiikan vaikutusta myyntiin. Tutkimushanke on Business Finlandin rahoittama ja sen tavoitteena on tutkia myyntitoimintojen automatisointia robotiikkaa ja tekoälyä hyödyntäen.