Tuoko tekoäly mukanaan työttömyyden vai merkityksellistä työtä ja haluttua vapaa-aikaa?

Sales Day 1.11.2019 TAMKissa

TAMKin 1.11.2019 järjestetyn SalesDayn inspiroiva pääpuhuja Maija-Riitta Ollilla herätti monia ajatuksia kuulijoissa; muutosta ei enää ole, koska se on jatkuvaa. Ihmiset arvostavat kohtaamisia ja luomuläsnäoloa niin paljon, että siitä ollaan Ollilan mukaan tulevaisuudessa jopa valmiita maksamaan.

Perjantaina 1.11.2019 järjestettiin seitsemäs SalesDay ja tällä kertaa aiheena oli ”Tekoäly ja myynnin tulevaisuus”. Päivä järjestettiin ROBINS-tutkimushankkeen seminaarina.

Päivän ensimmäisenä esiintyjänä oli huikean inspiroiva filosofi ja valtiotieteiden tohtori Maija-Riitta Ollila. Hän aloitti siitä, kuinka muutosta ei enää ole, koska se on jatkuvaa. Elämme datavetoisessa maailmassa ja teknologiat kehittyvät huimaa vauhtia. Näin ollen Ollila totesikin, että tulevaisuudessa se, kenellä on edistyksellisin teknologia käytössään, korjaa suurimman osan voitoista. Tämä laittaakin miettimään miten paljon yritykset tällä hetkellä panostavat uusiin teknologioihin ja tiedostavat niiden kasvavan merkityksen.

Ollila painotti myös tekoälyn ja ihmisten välisen yhteistyön tärkeyttä tulevaisuudessa. Sen sijaan, että oltaisiin huolestuneita oman työn puolesta, pitäisi miettiä miten tekoäly voi auttaa tekemään itselle merkityksellistä työtä. Tekoälyn hyödyntäminen vapauttaa ihmisille myös enemmän aikaa. Oman kokemuksen mukaan työn merkityksellisyys sekä työn ja vapaa-ajan tasapaino ovat jo tänä päivänä erittäin tärkeitä kriteerejä työpaikan valinnassa. Ja ainakin itse liputan sen puolesta, että kone hoitaa aikaa vieviä tehtäviä puolestani, jonka ansiosta voin keskittyä merkityksellisiin töihin saaden samalla lisää vapaa-aikaa.

Mutta, jotta teknologioita voidaan hyödyntää, niin tarvitaan ihmisiä kehittämään niitä. Ollila totesikin, että teknologioiden kehittämisen taito onkin minkä tahansa ammatin yksi osa-alue tulevaisuudessa. Joten sen sijaan, että murehdittaisiin tulevaisuuden työttömyyttä, pitäisikin miettiä missä ammateissa ihmisiä tulevaisuudessa tarvitaan ja kehittää omaa osaamista sen mukaan.

Tietotekniikka ja tekoäly myös auttavat parantamaan ihmisten välistä vuorovaikutusta ja ihmiset arvostavat kohtaamisia ja luomuläsnäoloa niin paljon, että siitä ollaan Ollilan mukaan tulevaisuudessa jopa valmiita maksamaan. Vaikka itse kuulunkin teknologian kannattajiin, niin edellä mainittu pistää silti miettimään ovatko ihmiset tulevaisuudessa oikeasti enemmän läsnä teknologian ansiosta vai paheneeko älypuhelimen ruutuun tuijottaminen kohtaamisissa.

Täysin samaa mieltä olen Ollilan kanssa kuitenkin siitä, että tulevaisuudessa on yhä enemmän poisopittavaa, sillä moni asia, joka ennen oli olennainen ei toimi enää tänä päivänä. Tämä voi olla yllättävänkin vaikeaa, mutta pitäisi silti muistaa, että ennen ei kaikki ollut paremmin.

Krista Uusitalo
Myynnin opiskelija
Tampereen ammattikorkeakoulu
krista.uusitalo@tuni.fi
p. 040 509 6117

Tämä blogi on osa ROBINS-hanketta, jossa Tampereen korkeakouluyhteisö tutkii tekoälyn ja robotiikan vaikutusta myyntiin. Tutkimushanke on Business Finlandin rahoittama ja sen tavoitteena on tutkia myyntitoimintojen automatisointia robotiikkaa ja tekoälyä hyödyntäen.