Tulevaisuuden myynnissä data ja asiakaskohtaamiset ovat keskiössä

Yritysten tulisi alkaa viimeistään nyt keräämään dataa sekä miettimään, mitä muutoksia teknologioiden kehittyminen tuo liiketoimintaan. Näin valmiudet paranisivat - ihmisen merkitystä unohtamatta.

1.11.2019 järjestetty SalesDay piti sisällään niin mahtavan kattauksen asiantuntijoita, että haluan vielä palata siellä pidettyyn paneelikeskusteluun. Paneeliin osallistuivat professori Heikki Huttunen Tampereen yliopistolta, professori Leena Aarikka-Stenroos Tampereen yliopistolta, Katri Tanni Differolta, Jani Aaltonen Sales Communicationsilta sekä Juho Salmi Goforelta.

Kun panelisteilta kysyttiin huikeinta juttua tekoälyn hyödyntämisessä busineksessä, niin esiin nousikin ihminen ja se, kuinka ihmisen merkitystä ei tulisi unohtaa. Teknologian avulla asiakkaita voidaan auttaa paremmin ja tulevaisuudessa ihmisten väliset kohtaamiset ovat entistä arvokkaampia.

Olen itse myös samaa mieltä tässä. Teknologian päätehtävänä on auttaa ihmisiä saavuttamaan tavoitteet entistä tehokkaammin. Totesihan Maija-Riitta Ollilakin, että ihmisten välisiä kohtaamisia tullaan tulevaisuudessa arvostamaan jopa niin paljon, että niistä ollaan valmiita maksamaan. Ja jotta näin voidaan todeta, niin täytyy kohtaamisten tuottaa myös niin suurta arvoa, että siitä kannattaa maksaa.

Mielenkiintoista keskustelussa oli myös se, että yleisesti tekoälyä ei vielä hyödynnetä kovinkaan paljoa, ainakaan asiantuntijatyössä. Tanni toi esiin, että mikäli asiakkaan muuttunutta polkua ymmärrettäisiin paremmin, niin sieltä löytyisi myös paljon käyttämättömiä mahdollisuuksia hyödyntää tekoälyä. Myös Aaltonen painotti asiakkaan polun ymmärtämistä.

Mielestäni on huikeaa, miten paljon mahdollisuuksia tekoälyn ja teknologioiden hyödyntäminen myynnissä voi tuoda. Ja miten paljon myyjän työ voisikaan muuttua, mikäli yritykset tiedostaisivat nämä mahdollisuudet. Mutta kuten Aarikka-Stenrooskin totesi, niin yrityksiltä kyllä tuntuu löytyvän motivaatiota, muttei välittämättä valmiuksia, kuten esimerkiksi dataa.

Datan tärkeyttä painotti myös Huttunen ja tähän Salmi lisäsi vielä, että myös organisaation muututtava, jotta mahdollisuudet ymmärretään ja niitä osataan myös hyödyntää. Itse olen sitä mieltä, että juuri tästä syystä yritysten tulisi alkaa viimeistään nyt keräämään dataa sekä miettimään mitä muutoksia teknologioiden kehittyminen tuo liiketoimintaan, jotta valmiudet paranisivat.

Krista Uusitalo
Myynnin opiskelija
Tampereen ammattikorkeakoulu
krista.uusitalo@tuni.fi
p. 040 509 6117

Tämä blogi on osa ROBINS-hanketta, jossa Tampereen korkeakouluyhteisö tutkii tekoälyn ja robotiikan vaikutusta myyntiin. Tutkimushanke on Business Finlandin rahoittama ja sen tavoitteena on tutkia myyntitoimintojen automatisointia robotiikkaa ja tekoälyä hyödyntäen.