Ulkomaan ekskursio osaksi opintoja?

Allekirjoittaneelle ekskursio tammikuussa 2020 Pohjois-Makedonian pääkaupunkiin Skopjeen oli tähän mennessä mieleenpainuvin viikko opintojen parissa. Ekskursioon sisältyi vierailuja sekä runsaasti vapaa aikaa, jonka kukin käytti kulttuuriin, kaupunkiin, nähtävyyksiin sekä toisiinsa tutustuen mielenkiintonsa mukaan.

Matka alkoi keskiviikkona 29.1. päivällä TAMKin pihalta, josta lähdimme bussikyydillä kohti Turun lentokenttää. Saavuimme Skopjeen sateiseen ja pimeään iltaan, josta bussi vei meidät majoitukseemme. Huoneisiin pääsyn jälkeen kävimme syömässä ja nopeasti kiertämässä keskusaukiota, jonka jälkeen olikin jo korkea aika mennä lepäämään pitkän matkan jälkeen.

Seuraavana päivänä ohjelmassa oli ensimmäinen yritysvierailu paikalliseen yritykseen. Vierailulla meidät otettiin ystävällisesti vastaan, jonka jälkeen pääsimme kuuntelemaan esitystä yrityksen tarinasta ja nauttimaan paikallisia tarjottavia. Esityksen jälkeen vietimme paikallisten kanssa aikaa muun muassa jutellen ja biljardia pelaten yrityksen tiloissa. Illalle jäi myös vapaa-aikaa, jota lähdettiin viettämään rennoissa tunnelmissa paikallisten kanssa kaupungille.

Seuraavan päivän ohjelmassa oli vierailu Pyhien Kyrilloksen ja Methodioksen yliopistolle kauppatieteiden tiedekuntaan, jossa meille esiteltiin yliopistoa. Lisäksi yliopistolla meille esityksen piti erään paikallisen yrityksen perustaja, joka kertoi oman tarinansa ja siitä, mitä oman yrityksen perustaminen ja pyörittäminen vaatii. Vierailun jälkeen aloitimme viikonlopun, joka oli kokonaan vapaa-ajalle varattu.

Viikonloppu kului pitkälti kaupunkiin ja sen nähtävyyksiin tutustuessa sekä toistemme kanssa aikaa viettäessä. Sää oli aurinkoinen ja Suomen helmikuuhun verrattuna ilmakin tuntui lämpimältä. Keskusaukion läheisyydessä sijaitsevat ravintolat tulivat viikonlopun aikana tutuiksi ja paikallinen yöelämäkin tuli nähtyä.

Maanantai oli itselleni reissun yksi ehdottomia kohokohtia. Aamulla lähdimme bussilla Suomen kunniakonsulaattiin, jossa vietimme aamupäivän esitystä kuunnellen, jutellen ja ruokaillen. Vierailun jälkeen matka jatkui kohti Tikvešin viinitilaa, jossa oppaamme esitteli meille tilan, samalla kertoen, miten erilaisia viinejä valmistetaan. Kierroksen jälkeen meille oli järjestetty tilalla illallinen sekä viinitasting.

Tiistaille ei ollut suunniteltua ohjelmaa, joten lähdimme vierailulle kaupungin laidalla sijaitsevalle Vodno-vuorelle katselemaan maisemia ja yhtä maailman suurimmista risteistä. Perille pääsimme taksilla ja ylös vuorelle kaapelihissillä, josta näki matkan aikana koko kaupungin. Vuorelta palattuamme kävimme vielä ostoksilla paikallisella ostoskeskuksella ja illalla vietimme aikaa koko porukan kesken ravintolassa. Seuraavana päivänä oli aika palata takaisin Suomeen.

Reissun aikana pääsi tutustumaan uuteen maahan, kulttuuriin sekä paikallisiin ihmisiin ja muihin matkaan lähteneisiin opiskelijoihin. Matkamme sijoittui ajalle juuri ennen kuin koronavirus alkoi kunnolla levitä. Toivotaan siis, että tilanne sallisi taas mahdollisimman pian tällaiset matkat ja muutkin tapahtumat. Uusien tuttavien ja kokemusten lisäksi reissulta sai myös kolme opintopistettä ennakkotehtävän ja matkan jälkeen palautettavan raportin tehtyämme. Mikäli mahdollisuus eteen tulee, suositellen siis vahvasti ulkomaan ekskursiolle lähtemistä!