Menestystarinoita Tradenomisemmassa

Tiistaina 1.10. TTO (Tampereen tradenomiopiskelijat) ja TST (Tampereen seudun tradenomit) järjestivät yo-talolla Tradenomisemman kokoamaan yhteen niin alalle opiskelevia kuin jo työskenteleviäkin.

Puhujina tapahtumassa oli Lunetten perustaja ja toimitusjohtaja Heli Kurjanen, somessa runsasta näkyvyyttä remonttiyritykselleen Asua Groupille rakentanut Markus Koskinen sekä Varustelekan perustaja ja valtias Valtteri Lindholm. Lisäksi tarjolla oli mahdollisuus verkostoitua sekä herkullista purtavaa (ruokaahan ei nimittäin ikin pidä unohtaa 😉)

Pidä huolta… ja liittohan pitää

Tilaisuuden avasi Tradenomiliiton puheenjohtaja Veli-Matti Peltola kertoen liiton roolista huolehtimassa tradenomien eduista muuttuvassa työelämässä ja sen haasteissa. Peltolta korosti, ettei missään nimessä ole tarkoituksenmukaista, että näännytämme itsemme yrittäessämme täyttää supersankarin kokoisia odotuksia ja palaamme työpäivän jälkeen kotiin räjähtäneinä ja kaikkemme antaneina.

Tarkoituksenmukaista on, että pysymme hyvinvoivina ja työkykyisinä koko työuramme. Ja tässäkin liitto haluaa meitä auttaa. Peltolan puheesta jäi luottavainen mieli liittoa ja sitä kohtaan, että he todellakin pitävät kokonaisvaltaisesti huolta meidän eduistamme mukaan lukien työssäjaksamisen.

Olipa kerran…

Pakko myöntää, että etukäteen, ilman kokemusta vastaavanlaisesta tapahtumasta, oletin puheiden olevan hieman luentomaisia esitelmiä, joissa yritysmaailman menestyjät kertovat, miten asiat kuuluu tehdä. Mutta todellisuudessa puheenvuorot tempasivat mukaansa ja olivat varsinaisia inspiraatiopuheita. Kurjanen on Lunetten kanssa ollut muun muassa tekemässä ja näkemässä kuukautisten muutosta vaietusta, jopa häpeällisestä asiasta salonkikelpoiseksi ja trendikkääksi puheenaiheeksi, levittänyt tietoisuutta eri kulttuureissa ja kasvattanut bisneksestään maailmanlaajuisen brändin. Omakohtaista tarinaa oli mielenkiintoista kuunnella ja innostua siitä.

Juuri tarinallisuus olikin yksi pointti, jonka Koskinen nosti omassa puheenvuorossaan esille. Tarinat kiinnostavat ihmisiä. Ja kiinnostava jää mieleen. Taitavan tarinankerronnan on oltava hänen omankin menestyksensä salaisuus. Remonttifirman on pakko olla jollain tapaa kiinnostava, jos se voi lähteä käyntiin ilman, että markkinointiin on budjetoitu lainkaan rahaa! Ja kiinnostava se onkin. Vai mitä sanotte isännöitsijälle itse leivotuista pullista, sisäilmaseminaarista paljussa tai tuhansia katselukertoja keränneestä Kipsiseinän paikkaus – Youtube-videosta? Me kuulijat saimme maistaa palan Koskisen taitavaa tarinankerrontaa. Yleisö kuunteli kuin hypnotisoituna, ja pakko sanoa, että häntä kuunnellessa aloin jo suorastaan suunnitella remonttia, ihan vain jotta voisin teettää sen heillä.

Markus Koskinen jakamassa tarinaansa.

Oma persoona ja arvot saavat näkyä

Jos Koskisen puhe sai suunnittelemaan remonttia, niin Lindholmin kanssa lähtisi mielellään kaljalle. Vaikken edes pidä oluesta. Niin valloittava puhuja hän kaikkine kirosanoineen, huumorineen ja rehellisine mielipiteineen on. On helppo ymmärtää, miksi hänen rosoinen tapansa ilmaista asiat herättää myös negatiivisia reaktioita, kuten kohu vaimonhakkaajapaidasta tai kansanmurhabaretista, mutta vielä helpompi on ymmärtää, mikä siinä kolahtaa suureen asiakaskuntaan. Kaikkia ei voi miellyttää millään, eikä hajuton ja mauton erotu muusta tarjonnasta, joten rohkeasti omalla persoonalla tekeminen on oikein hyvä valinta. Paino sanalla valinta, sillä tietoisesti valinnasta tällaisessa on kyse. Koskisen Asua Groupin päätös himmailla oman yrityskuvansa kanssa on tästä hyvä esimerkki. He havaitsivat moottoripyöräjengi-tyylinsä ajavan kauemmas asiakasryhmää, josta halusivat pitää kiinni, joten he tekivät tietoisen valinnan muuttaa imagoansa kertarykäyksellä hieman hillitympään, mutta edelleen selkeästi omanlaiseen suuntaan. Mikä toimi erittäin mainiosti. Jotain uutta ja hienoa syntyy juuri siitä, kun uskaltaa tehdä asiat eri tavalla. Eri tavalla kuin on itse aiemmin tehnyt tai kun muut tekevät.

Valtteri Lindholm ei tarvinnut edes diaesitystä tuekseen.

Kaikista näistä kolmesta yrittäjästä välittyi, että he olivat perustaneet yrityksensä omista lähtökohdistaan käsin ja tekevät sitä edelleen arvoistaan kiinni pitäen. Lunetten tarina alkoi siitä, kun Kurjasen mies kehotti tätä tekemään itse parempia kuukuppeja, kun niissä kerran oli niin paljon kehitettävää. Lindholm päätti opiskeluja aloittaessaan, että kyllähän sitä nyt kiväärilippaita pitää saada opiskelijabudjettiin sopivaan hintaan kunnollisesta verkkokaupasta. Niinpä hän perusti itse tällaisen. He halusivat tarjota sitä, mitä itse asiakkaina toivoisivat.

Vaikka nämä yritykset ovat kasvaneet eri mittakaavaan kuin alkuperäinen ajatus on ollut, näkyvät arvot yhä heidän valinnoissaan. Lunetten kuukupit valmistetaan Suomessa ja he tekevät valistustyötä, jotta tyttöjen ei esimerkiksi tarvitse jättäytyä koulusta kuukautisten takia. Koskinen on mediassa puhunut liian korkeista rakennusalan hinnoista. Lindholm painotti omassa puheessaan, kuinka kenenkään meistä kuulijoista ei tule ostaa Varustelekasta mitään, kun emme kuitenkaan oikeasti tarvitse, heillä on epäeettisyysraportti, jossa kerrotaan rehellisesti epäkohdista ja hän unelmoi siitä, että voisi itse omistaa tehtaansa, jotta tietäisi tarkasti valmistusolosuhteet.

Anna mennä

Jos jokin yksinkertainen asia seminaarin annista tulisi poimia, olisi se, että tahto ja into tehdä ovat tärkeämpiä kuin koulutus tai puitteet. Tekemällä ja yrittämällä oppii, ja tarvittavaa osaamista voi hankkia pitkin matkaa, ja toisaalta taas etsiä rinnalleen ne oikeat osaajat paikkaamaan itseltä puuttuvia osa-alueita.

Nämä tradenomisemmassa esiintyneet yrittäjät ovat vaikuttavia esikuvia, mutta yhä suurella mielenkiinnolla jäämme seuraamaan, millaisia menestystarinoita meidänkin opiskelutoveriemme joukosta vielä nousee.

Senni

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *