Suuntautumisena myynti ja markkinointi

Tradenomiopintojen ensimmäisen vuoden lopussa on hyvä miettiä opintojen suuntaa ja aiheita, jotka kiinnostavat itseä eniten. Tradenomina sinulla on neljä suuntautumisvaihtoehtoa: myynti ja markkinointi, taloushallinto, juridiikka tai HR- ja esihenkilötyö. Tässä blogitekstissä avataan hieman syvemmin kokemuksia myynnin ja markkinoinnin suuntautumislinjasta.

Käytin ensimmäisenä opintovuotenani paljon aikaa miettien, minkä suuntautumisen valitsen. Olin ennen opintojen aloitusta pohtinut uravaihtoehtoja talouden, erityisesti kirjanpidon saralla, mutta ensimmäisenä vuotena huomasin, ettei kirjanpito ollut oma juttuni. Luennot liittyen markkinointiin ja johtamiseen kiinnostivat minua eniten ja opiskeluinto näillä kursseilla olikin suuri. Vaihtoehtoina suuntautumiselle oli siis myynti ja markkinointi sekä HR- ja esihenkilötyö. Päätin lopulta valita myynnin ja markkinoinnin omaksi suuntautumiseksi enkä ole katunut tätä päätöstä.

Myynnin ja markkinoinnin suuntautuminen sisältää nimensä mukaisesti kumpaankin aihealueeseen liittyviä kursseja. Itselle kiinnostavampi puoli oli markkinointi, vaikkakin koin, että myynti on erittäin tärkeä taito, huolimatta siitä, mille alalle loppujen lopuksi elämässään päätyy. Markkinointia käsittelevillä kursseilla opin erityisesti verkossa ja sosiaalisessa mediassa näkyvästä mainonnasta. Se onkin iso osa markkinoinnin opiskelua, sillä suuri osa markkinoinnin työpaikoista vaatii nykyään sosiaalisen median tietämystä. Kurssien aiheina pyöri esimerkiksi verkkosivujen tekeminen ja brändäys, asiakokemuksen parantaminen ja kansainvälisestä näkökulmasta brändi-ilmeen luominen.  Pidin myös myyntiin liittyvistä kursseista odotettua enemmän ja koin kurssit, joissa käsiteltiin esimerkiksi myynnin ja myyntitiimin johtamista sekä kansainvälisen myynnin tekoa erittäin mielenkiintoisiksi. Itseäni on aina kiinnostanut yrittäjyys ja koen, että myynnillinen tieto on yksi suurin tukipilari yrityksen perustamisessa.

Suuntautumisopinnoissa loisti erityisesti niiden konkreettisuus. Pääsimme tekemään ja esittämään myyntipitchauksia, suunnittelemaan verkkosivuja itse brändäämillemme tuotteille ja tekemään mainoskampanjoita oikeille yrityksille. Opintojen konkreettisuus toi niihin mielekkyyttä ja saimme vietyä oppimaamme teoriaa käytäntöön jo opintojen aikana. Jos jotain jäin kaipaamaan, olisi se ehkä ollut enemmän tutustumista erilaisiin kuvan- ja videomuokkaus työkaluihin, vaikkakin tästäkin oli yksi kurssi.

Työnäkymät myyntiin ja markkinointiin erikoistuneilla tradenomeilla ovat erityisesti markkinoinnin kannalta ja pienemmissä kaupungeissa varmasti rajatummat, kuin esimerkiksi talouteen erikoistuneella tradenomilla. Myynnillisiä töitä kuitenkin riittää pienemmilläkin paikkakunnilla ja myyntitaidolla on helppo lähteä kehittämään uraa myös eteenpäin. Ylipäätään koen, että myynti ja markkinointi suuntautumisena antaa opiskelijalle hyvän ponnahduslaudan lähteä työskentelemään monelle erilaiselle alalle tai vaihtoehtoisesti työkalut muun muassa yrittäjyyteen.

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *