Tämän artikkeli sisältää Yksinäisyys - ystävyys - yhdessäolo: Näkökulmia ylisukupolvisiin kohtaamisiin -seminaaria varten toteutetun "Viestejä tieteen kentiltä" -tiivistelmäkirjan. Siihen on koottu Porin yliopistokeskuksessa toimivissa tutkinto-ohjelmissa valmistuneita ylisukupolvisiin suhteisiin ja vuorovaikutukseenn liittyviä pro gradu- ja diplomitöitä.

Yksinäisyys – ystävyys – yhdessäolo: Näkökulmia ylisukupolvisiin kohtaamisiin  -seminaari

ASTe-hanke järjesti ”Yksinäisyys – ystävyys – yhdessäolo: Näkökulmia ylisukupolvisiin kohtaamisiin” -seminaarin 11.6.2019 Yhteisötalo Otavassa Porissa. Seminaarin tavoitteena oli välittää Porin yliopistokeskuksen tutkijoiden ja opiskelijoiden asiantuntijuutta kolmannelle sektorille ja muille sosiaalisten suhteiden kautta hyvinvointia edistäville alueen toimijoille.  Seminaari toteutettiin kokonaisuudessaan kaksikielisenä, mikä pohjautui irlantilaistutkija Catherine Elliot O’Daren vierailuun Tampereen yliopiston (yhteiskuntatieteet) Porin yksikössä. Tilaisuudessa kuultiin laajal skaala tutkimus- ja kehittämishankkeiden näkökulmia ylisukupolvisiin kohtaamisiin.

Opinnäytetöissä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia

Porin yliopistokeskuksen muodostavat Tampereen yliopisto, Turun yliopisto ja Aalto-yliopisto. Lisäksi Porin yliopistokeskuksen yhteydessä toimii Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan opetusterveyskeskus. Yliopistokeskuksessa on tutkintoon johtavaa koulutusta, täydennyskoulutusta ja avoimen yliopiston opetusta, siellä tehdään tieteellistä tutkimusta ja toteutetaan kehittämishankkeita. Opiskelijoita on noin 2000 ja henkilökunnan jäseniä 170. Tutkintokoulutusta järjestetään neljällä alalla: tekniikka, yhteiskunta, kulttuuri ja kauppatieteet. Opiskelijat valmistuvat maistereiksi tai diplomi-insinööreiksi. Lisäksi Porin yliopistokeskuksella työskentelee tohtorikoulutettavia, tutkijoita sekä tekniikan, työ- ja elinkeinoelämän ja yhteiskunnan kehittäjiä.

Porin yliopistokeskuksen opiskelijat ovat aidosti monitieteisiä asiantuntijoita ja heillä on paljon annettavaa hyvinvoinnin sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen saralla. Yksi keskeinen asiantuntijuuden kehittämisen paikka ovat opintojen loppuvaiheessa toteutettavat pro gradu- ja diplomityöt. Niitä valmistuu vuosittain lähemmäs 200 ja moni kytkeytyy Satakunnan alueen asukkaiden ja organisaatioiden toimintaan tai kokemuksiin.

Viestejä tieteen kentiltä -julkaisu

Yksinäisyys – ystävyys – yhdessäolo -seminaaria varten ASTe-hanke kokosi Muisti ja arki -seminaaria varten tieteenrajat ylittävästi tietoa sellaisista Porin yliopistokeskuksella toimivista tutkinto-ohjelmista valmistuneista pro gradu- ja diplomitöistä, jotka syventävät ja laajentavat näkökulmia tilaisuuden teemaan. ”Viestejä tieteen kentiltä: Porin yliopistokeskukselta valmistuneiden opinnäytetöiden näkökulmia ylisukupolvisiin kohtaamisiin” -julkaisussa esitelään yhteensä kymmenen opinnäytetyötä kolmesta Porin yliopistokeskuksella toimivasta tutkinto-ohjelmasta. Ne on jaoteltu kolmeen teemaan: kohtaamisia ylisukupolvisissa tiloissa ja maisemissa, merkitykselliset aikuiset ylisukupolvisissa suhteissa ja ylisukupolviset kohtaamiset työelämässä. Dokumentti tekee tunnetuksi opiskelija-asiantuntijuutta ja syventää ylisukupolvisten kohtaamisten tematiikkaa.  Täyspitkät tutkielmat löytyvät annettujen linkkien tapaa Tampereen yliopiston ja Turun yliopiston julkaisupalveluista.

Katsauksen on toteuttanut Tampereen yliopiston (yhteiskuntatieteet, Pori) hanke ASTe – Akateeminen asiantuntijuus Satakunnan sosiaali- ja terveyspalvelujen tueksi (ESR).

Lataa pdf-tiedosto:

Viestejä tieteen kentiltä_YYY_110619

[1] Hyvinkö pyyhkii? –raportti 2018.