Suullista palautetta jokaiselle (Ida Valtonen)

Opiskelijaryhmät kasvavat. Kuitenkin kieltenopettajana haluaisin antaa jokaiselle opiskelijalle palautetta oppimisestaan. Mikä avuksi? Äänipalaute? Pelottava ajatus, mutta päätin kokeilla - ja se kannatti!

Huomasin, että Moodlessa on äänitoiminto, jota en ollut ennen nähnytkään. Arbeta tillsammans -hankkeen opiskelijat olivat palauttaneet kirjoitelmansa Mina framtidsplaner / Jag och svenska språket Moodleen. Minä merkkasin ensin yliviivaamalla korjattavat kohdat, ja lopuksi kerroin ääneen, mikä oli tekstissä hyvää ja mihin kannattaisi jatkossa kiinnittää enemmän huomiota. Olin alussa epävarma ja ensimmäiset antamani äänipalautteet kirjoitin itselleni sanasta sanaan ylös. Ensimmäisten kirjoitelmien kohdalla saatoin tallentaa kolmeenkin kertaan äänipalautteeni, kun mielestäni sekoilin liikaa sanoissa tai ilmaisin itseäni epäselvästi. Hoksasin kuitenkin, että tällainen toimintatapa ei ainakaan aikaa säästä. Päätin siis rohkaistua, lopettaa turhan jännittämisen ja antaa vain mennä. Viimeisiä palautteita puhuessani homma sujui jo rutiinilla ja keskityin rennolla otteella opiskelijoiden kirjoitelmien vahvuuksiin.

Halusin tietenkin kuulla, mitä mieltä opiskelijat olivat saamastaan suullisesta, yksilöllisestä äänipalautteesta. Mentimeter oli minulle uusi tuttavuus, jota olin joskus osallistujan ominaisuudessa päässyt kokeilemaan eli päätin testata sitä. Visuaalisuus on minulle tärkeää, ja hauskannäköiset, värikkäät sanapilvet kiinnostivat. Mentimeter oli selkeä ja yksinkertainen käyttää, myös laatijan roolissa. Pyysin opiskelijoitani kuvaamaan yhdellä adjektiivilla omaa tunnettaan antamani palautteen jälkeen. Mukavia opettajan sydäntä lämmittäviä adjektiiveja olivat esim. uppmuntrande, glad, positiv, lärorik ja rolig. Muita adjektiiveja olivat krävande ja lättad. Opettajana pyrinkin olemaan vaativa, mutta ennen kaikkea iloinen, kannustava ja positiivinen eli nappiin meni. Mukana opiskelijoiden palautteissa oli myös kommentti: ”ei oo arvioitu”. Niin, vaikea on opettajan arvioida, jos ei ole opiskelija kirjoitelmaansa edes palauttanut. 😊

Moodlen äänipalautetoiminto oli näppärä ja kätevä uusi löytö! Palautteenantaminen puhumalla osoittautui hauskaksi ja loppujen lopuksi nopeaksikin tavaksi huomioida jokainen opiskelija yksilöllisesti. Aion käyttää jatkossakin, niin äänipalautetta kuin sanapilvien rakentamista.

 

Ida Valtonen

Kommentit

Hei Ida!
Olen samaa mieltä Rebeckan kanssa visualisuudesta. Aion myös alkaa käyttää enemmän visualisuutta ja vaatimaan sitä opiskelijoiltakin. Tänä syksynä pyysin opiskelijoita laittamaan liikekirjeeseen jonkin aiheeseen sopivan kuvan tai keksiä vaikka logo omalle yritykselle ja liittää se kirjeeseen. Ennen olen vain pyytänyt tekstiä. Nyt keväällä alkaa kuvataiteilijoiden ruotsin opintojakso ja siihenhän varsinkin sopii visuaalisuus. Monet ryhmän opiskelijat harrastavat animaatioita. Niitä kannattaa itsekin hyödyntää opetuksessa, varsinkin nyt kun olemme etämoodisa, todennäköisesti myös helmikuussa, jolloin kurssi alkaa.
Idan ”löytö” Moodlesta, äänitys, on tosiaan olemassa, mutta itsekään en ole sitä kuin kerran käyttänyt. Pitääpä ottaa se käyttöön, tai sitten se, että tekee nauhoituksia esim. Screencastomaticillä tai jitsillä, johon meidän eoppimispalvelut olvat keväällä törmänneet. Se toimii avoimella lähdekoodilla vaikka mobiilisti.
On kiva lukea toisten kokeumuksista. Niistä saa itselle ajatuksia.
Raija

Raija Lummi

8.12.2020 23:04

Great minds think alike 🙂 Taas kerran olemme halunneet tehdä hyvin samankaltaisen kokeilun. Hauska lukea, miten kokeiluprosessi on sujunut, miten samankaltaisia haasteita olet kohdannut. Juuri tuo kriittisyys omaa tuotosta kohtaan kuulostaa niin tutulta..

Itse koin, että Mentimeter oli sovelluksena helppo käyttää, mutta tuskailin hetken esim. sen kanssa, miten vastaukset kyselyyn saa näkyviin.
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että sovellus oli visuaalisesti miellyttävä!

Ehdottomasti jatkoon siis niin Mentimeter kuin myös äänipalautteen anto! :).

Rebecka

4.12.2020 09:48

Vastaa käyttäjälle Raija Lummi Peruuta vastaus

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *