Digiaskel H5P:llä (Marita Heikkinen)

Opetuskokeiluni kohderyhmäksi valitsin ruotsin kertauskurssin opiskelijat. Tarkoitus oli muuttaa teksti- ja PDF-tiedostoissa olevia kurssin harjoitustehtäviä digitaaliseen muotoon. Käytin tähän Moodlessa olevaa H5P-sovellusta, jolla en aikaisemmin ollut laatinut tehtäviä.

Päälauseen sanajärjestykseen liittyvien tehtävien laatiminen toimi aikataulullisesti parhaiten tässä kohtaan syksyä ja kurssia. Olimme kokeilua edeltävällä tunnilla käyneet läpi ajan määreitä, ja siinä yhteydessä(kin) sivunneet päälauseen sanajärjestyssääntöjä. Kokeilukerran Zoom-istunnolla oli mukana 17 opiskelijaa. Kertasimme istunnon alussa lyhyesti yhdessä päälauseen sanajärjestyssääntöjä Nätfräsch-sivuston avulla.

Alkukertauksen jälkeen opiskelijat saivat pienryhmissä Breakout Roomseissa tehdä H5P:llä laatimani harjoitustehtävät. Ensimmäinen tehtävä oli lämmittelyharjoitus, jossa sanoja merkitsemällä (Mark the Words) haettiin annetuista ruotsinkielisistä lauseista subjektit.

Seuraavat kaksi tehtävää olivat sanajärjestysharjoituksia, jotka tein H5P:llä olevaan Course Presentationiin. Ensimmäisessä tehtävässä annetut lauseet piti kirjoittaa uudestaan aloittamalla lihavoiduilla sanoilla. Toisessa tehtävässä piti raahata oikeat sanat oikeisiin kohtiin lauseissa. Viimeisellä sivulla näkyivät näiden kahden tehtävän pisteet ja kokonaispistemäärä.

Kun vierailin pienryhmissä, huomasin, että muut neljä ryhmää paitsi yksi jakoi näytön ja teki yhteistyötä sekä yhdessä haki ja löysi ratkaisuja. Yhden ryhmän jäsenet olivat siis päättäneet tehdä tehtäviä itsenäisesti.

Keskustelin tehtävien toimivuudesta muutamassa pienryhmässä. Kommenteissa todettiin harjoitustehtävien olevan hyviä ja opettavaisia. Itse huomasin, kuinka opiskelijat todella hyvin auttoivat ja opettivat toinen toisiaan, kun he tekivät H5P-tehtäviä yhdessä.

Flingassa kysyin opiskelijoilta: ”Mitä pidit H5P -sovelluksesta sanajärjestysharjoitusten teossa?” Palaute oli innostunutta senkin väylän kautta. Tosin läheskään kaikki eivät antaneet Flingan kautta palautetta (olin kyllä neuvonut, miten sitä käytetään).
H5P-sovelluksessa on paljon erilaisia toimintoja, joita olisi hienoa hyödyntää, jos aikaa löytyisi. Moodlesta täytyy mainita, että se on hidas työkalu, ja tehtävien tekeminen vei aikaa, vielä kun itsekään en ole huiman näppärä. Mutta tämä oli ainakin pieni digiaskel eteenpäin.

Terveisin
Marita H.

Kommentit

Kiitos mielenkiintoisesta blogitekstistä! H5P näyttää hyvältä työkalulta, ja vaikuttaa siltä, että sillä on mahdollista laatia todella monipuolista materiaalia. Hienoa, että opiskelijat innostuivat opetuskokeilun myötä neuvomaan ja opettamaan toisiaan sekä tekemään yhteistyötä! Kokeilusi vaikuttaa selkeältä ja konkreettiselta ja on varmasti erittäin hyvä digiaskel eteenpäin! 🙂

Heli Manninen

2.11.2020 16:53

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *