”En aio kirjoittaa ruotsia koska siitä ei ole minulle hyötyä”. ”Ruotsin opiskelu on minulle ajoittain vaikeaa”. ”Minulla ei ole motivaatiota opiskella kieltä josta en tykkää”. ”Minulla on lähinnä positiivisia kokemuksia ruotsin opiskelusta”. ”En koe ruotsin kieltä aineena yhtä tärkeäksi kuin joitakin muita aineita”.
Lainaukset ovat opetuskokeiluni tuottamaa satoa. Eli lukion B-ruotsin ensimmäisen pakollisen ruotsin kurssin opiskelijoiden vastauksia heille asettamiini kysymyksiin. Halusin tietää ykkösten asenteita ruotsin kieltä kohtaan, halusin myös kartoittaa heidän aikaisempia kokemuksiaan ruotsin opiskelusta sekä halusin mm. tietää aikovatko he kirjoittaa ruotsin YO-kirjoituksissa ja minkälaiset työtavat ja opiskelutavat he kokevat itselleen parhaiksi ja mieluisimmiksi.
Kurssin ensimmäisellä oppitunnilla kerroin heille DigiLust-hankkeesta ja että olen tekemässä tätä opetuskokeilua ja esittelin tehtävän. Opiskelijat suhtautuivat myönteisesti tehtävään ja sovimme yhdessä tehtävän palautukselle määräpäivän. Tehtävänantona opiskelijoilla oli laatia vapaamuotoinen kirjallinen esitys, esim. ajatuskartta tai ranskalaiset viivat, joissa he vastaavat tehtävän ohjeistuksessa oleviin kysymyksiin. Kirjallisen tuotoksen lisäksi opiskelijat vielä ns. puhuivat ääneen/auki omat ajatuksensa videolle ja palauttivat molemmat osiot ryhmämme Classroomiin, tehtävälle osoitettuun palautuskansioon.
Kävin palautukset läpi ja tein niistä opiskelijoille yhteenvedon, jonka pääkohdat esittelin heille tunnilla. Lopuksi opiskelijat täyttivät vielä palautelomakkeen opetuskokeilusta.
Opiskelijoiden vastaukset osittain yllättivät, osittain eivät. Koin todella hyödylliseksi sen, että sain tietää opiskelijoiden kokemuksia ja asenteita sekä heidän lähtökohtiaan aloittaa ruotsin opiskelu lukiossa. Näiden vastauksien avulla pystyn muuttamaan tiettyjä asioita tämän ja tulevien kurssien suunnittelussa, monipuolistamaan työtapoja ja kokeilemaan rohkeammin uusia tapoja esim. ottaa vastaan näyttöä opiskelijoilta. Erityisen ilahtunut olin siitä, että vain muutama koki ruotsin opiskelun täysin hyödyttömänä, tylsänä tai epämieluisana. Suurin osa opiskelijoista löysi siis ruotsin opiskelusta jotakin hyötyä tai positiivista.
Myöskin sen koin helpottavaksi, että opiskelijat edelleen vahvasti arvostavat sitä, että opettaja ihan oikeasti opettaa asian kunnolla ja on läsnä. Eli ihan ”tavallinen” opetus on edelleen monille tärkeää.
Koko opetuskokeilua koskevan palautekyselyn tulokset olivat pääosin hyvin myönteisiä. Opiskelijat pitivät tärkeänä sitä, että opettaja on kiinnostunut heille sopivista ja heidän hyödyllisinä pitämistään työtavoista. Suurin osa opiskelijoista koki tehtävän tekemisen hyödyllisenä ja koki oppineensa sitä tehdessä jotain uutta itsestään. Suurin osa oli aiemminkin tehnyt videopalautuksia. Osa opiskelijoista oli käyttänyt jonkinlaista sovellusta ajatuskartan tekemiseen, osa oli tehnyt sen paperille ja kuvannut sen. Enemmistö opiskelijoista koki ohjeen selkeänä ja avoimet palautteet olivat suurimmaksi osaksi erittäin myönteisiä.
Kokonaisuutena olen tyytyväinen kokeiluuni ja sain siitä sen suuntaista tietoa, jota olin toivonutkin saavani. Koin kokeilun tekemisen hyödyllisenä ja mielekkäänä.
terveisin: Susanne Ahlbäck
Hienoa, että kokeilu onnistui niin opiskelijoiden kuin sinun mielestäsi. Mielestäni oli hyvä idea ottaa mukaan niin kirjallinen (ajatuskartan tekeminen) kuin suullinen tuotos (ajatuskartan auki selittäminen).
Oli myös kiva lukea, että opiskelijat kertoivat oppineensa itsestään uutta tehtävää tehdessään, se kertoo, että tehtävä oli hyödyllinen ja varmasti motivoi heitä kurssin suorittamisessa ja ylipäätään ruotsin opiskelussa.
Tanja Tervonen
10.11.2020 09:18