Aloitin keväällä opetuksen AC:lla. Tekniikka niin minulle kuin opiskelijoillekin tuotti välillä vaikeuksia. Samaan aikaan aloitin työskentelyn uudessa Interreg Arbeta tillsammans-hankkeessa, jossa Oamk vastaa kieltenopetuksesta. Hankkeen opetus alkoi 5.11.2020 Zoomissa. Nyt haasteena oli ottaa haltuun Zoom, laatia yliopiston Moodle-alustalle uutta ja kivaa opetusmateriaalia sekä testata pelillisiä ja vuorovaikutteisia tapoja hankkeessa. Ihan ensimmäiseksi opettelin laatimaan Kahootin. Aiheena oli Vardagsfraser. Laadin 15 erilaista fraasia ja niihin yhden oikean vastauksen. Opiskelijoilla oli 20 sekuntia aikaa vastata kysymyksiin. Sen jälkeen fraasit ja oikeat vastaukset käytiin läpi yksi kerrallaan. Koska opetin Zoomilla ensimmäistä kertaa, unohdin laittaa äänet päälle ja niinpä peli pelattiin harmillisen hiljaisuuden vallitessa.
Uutta opetusmateriaalia laadin PowerPointilla ja Abobe Sparkilla. Kurssin esittelyyn laadittiin yhdessä video ja sekin oli minulle uutta. Abobe Sparkin kuvallisuuteen ihastuin todella! Laadin oppitunnille Får jag presentera-harjoituksen. Opiskelijat haastattelivat toisiaan harjoituksen avulla ja esittelivät toisensa koko ryhmälle.
Ensimmäinen Arbeta tillsammans-istunto kesti 1.30h ja paikalla oli 17 opiskelijaa mm. Oamkista, Osaolta sekä Utbildning Nordista. Osalla opiskelijoista oli vaikeuksia kirjautua Zoomiin tai Moodleen ja meillä kahdella opettajalla oli opettelemista Co-Host-toiminnon kanssa, mutta muuten oppitunti sujui ilman suurempia vaikeuksia.
Lopuksi keräsimme opiskelijoilta palautteen Zoomin Poll-palautteen avulla. Ilahduttavasti saimme hyvän palautteen, kun 79% opiskelijoista vastasi ensimmäisen oppitunniin olleen tosi kiva! Täytyy myöntää, että itsekin sain uuden oppimisen iloa Zoomista, Kahootista, Adobe Sparkista ja Poll-palautteesta.
Marita Metsävainio
Loistava kokonaisuus, Marita!
Jaana Härkönen
14.11.2020 17:17
Kiitos Jaana, kokeilemalla näköjään oppii vaikka minulla meneekin paljon aikaa uusien teknisten asioiden opetteluun.
Marita Metsävainio
14.11.2020 19:25