Monimediaisia esityksiä Islannista (Heli Manninen)

Opetuskokeilussani käytettäväksi työkaluksi valikoitui Adobe Spark, jota myös opiskelijat pääsivät testaamaan.

Valitsin toteutusajankohdaksi lukion neljännen ruotsin kurssin, jonka keskeisiä teemoja ovat erilaiset kulttuurit ja elämänkatsomukset. Koska kurssin aihepiirit ovat laajoja ja niiden käsittely jää usein pintapuoliseksi, toiveeni oli, että opiskelijat pääsisivät opetuskokeilun myötä perehtymään enemmän yhteen tai useampaan näistä aiheista samalla, kun harjoittelevat digitaalisten sovellusten käyttöä. Päädyin valitsemaan monimediaisen esityksen yhdeksi arvioitavaksi kurssityöksi, jotta opiskelijat saisivat tarpeeksi aikaa työkaluun ja aiheisiin tutustumiseen.

Kuva 1

Koska Adobe Spark oli itselleni uusi työkalu, tutustuin siihen ensin laatimalla tehtävän ohjeistuksen esitystyökalulla.

Kuva 2

Koska yksi kurssin aihepiireistä on Islanti, myös esitysten aiheet oli sidottu tähän teemaan. Osa ryhmistä suunnitteli matkoja Islantiin videotyökalulla, kun taas toiset perehtyivät islantilaiseen kulttuuriin uskomusten ja myyttien kautta. Myös islannin kielen esitteleminen oli yksi aihevaihtoehto. Lopuksi opiskelijat latasivat esityksensä Moodlen keskustelualueelle ja kommentoivat toistensa esityksiä. Myös opettaja antoi palautetta töistä.

Linkeistä pääsee katselemaan muutamia opiskelijoiden töitä, joiden jakoon tekijät ovat antaneet luvan.

Kuva 3

Tehtävän tuotokset olivat monipuolisia, ja opiskelijat hyödynsivät luovasti Adobe Sparkin eri työkaluja, kuten eri esitysmalleja sekä taustamusiikkivaihtoehtoja. Palaute opetuskokeilun toteutuksesta kerättiin Socrativen kautta. Adobe Spark toteutustyökaluna sai opiskelijoilta jonkin verran kritiikkiä siitä, että useamman henkilön oli hankala muokata esitystä yhtä aikaa. Muuten tehtävä koettiin vastaajien keskuudessa sopivana arvioitavana kurssityönä, ja noin puolet vastaajista kertoi, että tekisi mielellään vastaavanlaisia tehtäviä myös tulevilla kursseilla.

Positiivista oli se, että 93% palautekyselyyn vastanneista koki oppineensa esityksen teosta jotakin uutta. Oli kyseessä sitten työkaluun, esityksen aiheeseen tai kieleen liittyvä asia, on aina innostavaa kuulla, että kurssityöstä on jäänyt opiskelijoille käteen jotakin konkreettista.

Heli Manninen

Kuvien lähteet

Kuva 1: Heli Manninen

Kuva 2: Kuvankaappaus opiskelijan esityksestä

Kuva 3: Pixabay

Hienoa, että olet opastanut opiskelijoita käyttämään Adobe Sparkia ja että he käyttivät työkalua niin monipuolisesti! Opiskelijoiden tuotokset ja kommentit vaikuttavat todella lupaavilta! Hyvä, että suurin osa opiskelijoista koki oppineensa jotain uutta. Se on varmasti positiivinen asia. Olet tehnyt paljon työtä ja sen lisäksi näyttävän ja havainnollisen koosteen. Suuri kiitos sinulle!

Marita Heikkinen

30.11.2020 23:23

Tosi kivoja tuotoksia opiskelijoilta. Erityisen hauska idea tuollainen matkapäiväkirja!

Paula

5.11.2020 10:37