Tällä kertaa halusin kokeilla palautteen antamista monimediaisessa muodossa. Päätin koota yleiset kommentit yhden ryhmän teksteistä PowerPoint-esitykseen ja nauhoitin sen jälkeen videon Screencast-O-Maticin avulla. Videolla kävin esimerkkien avulla läpi, mitkä asiat onnistuivat erityisen hyvin teksteissä ja mihin asioihin opiskelijoiden kannattaa jatkossa kiinnittää huomiota.
Lisäsin videon ja PowerPoint-esityksen Moodleen. Opiskelijat saivat itsenäisesti katsoa videon sekä käydä läpi henkilökohtaisen palautteen. Tämän jälkeen pyysin opiskelijoita vastaamaan kyselyyn ja olin myös tavattavissa Zoomissa, mikäli opiskelijoilla oli palautteesta kysyttävää. Palautteen keräsin Microsoft Formsin avulla ja sain muutamia vastauksia. Vastausten perusteella video koettiin hyödylliseksi.
Screencast-O-Matic on mielestäni todella helppokäyttöinen ohjelma ja myös opiskelijat ovat hyödyntäneet sitä esitysten tekemiseen kurssilla. Videon tekemiseen kului minulla melko paljon aikaa, koska käytin turhan paljon aikaa siihen, että videosta tulisi ”täydellinen”. Mielestäni videoista voi olla paljon hyötyä opetuksessa, joten toivon, että tämä itsekriittisyys vähenee, kun videoita tulee tehtyä enemmän.
Nelli Nyström
Hyvä idea koota tavallisimmat ongelmakohdat ja selittää niitä videolla. Tällaiset videot ovat varmasti monikäyttöisiä, esim. kokeisiin valmistautuessa opiskelijat voisivat katsoa näitä. Kuten joku opiskelijoista kommentoikin, kuuleminen tukee monella muistamista kuten yleensäkin monikanavaisuus eli saman asian toistaminen lukemalla, kuulemalla, kirjoittamalla ja puhumalla. Tärkeää on se, kuten sekä Tanja että Merja jo ovat korostaneet, että videoiden tekemiseen ei käytä liikaa aikaa, vaan luottaa yhden otoksen taktiikkaan.
Taina Juurakko-Paavola
28.4.2020 14:13
Hei Taina,
kiitos kommentistasi! Tuohon yhden otoksen videoon pitää minun pyrkiä ja muistaa se, että videon ei tarvitse olla täydellinen. Samaa olen usein sanonut opiskelijoille, mutta tämän neuvon noudattaminen on itse vaikeaa.
Nelli Nyström
12.5.2020 08:49