Kirjoitustehtävän palaute Screencast-O-Maticin avulla (Nelli Nyström)

Tällä kertaa halusin kokeilla palautteen antamista monimediaisessa muodossa. Päätin koota yleiset kommentit yhden ryhmän teksteistä PowerPoint-esitykseen ja nauhoitin sen jälkeen videon Screencast-O-Maticin avulla. Videolla kävin esimerkkien avulla läpi, mitkä asiat onnistuivat erityisen hyvin teksteissä ja mihin asioihin opiskelijoiden kannattaa jatkossa kiinnittää huomiota.

Lisäsin videon ja PowerPoint-esityksen Moodleen. Opiskelijat saivat itsenäisesti katsoa videon sekä käydä läpi henkilökohtaisen palautteen. Tämän jälkeen pyysin opiskelijoita vastaamaan kyselyyn ja olin myös tavattavissa Zoomissa, mikäli opiskelijoilla oli palautteesta kysyttävää. Palautteen keräsin Microsoft Formsin avulla ja sain muutamia vastauksia. Vastausten perusteella video koettiin hyödylliseksi.

Screencast-O-Matic on mielestäni todella helppokäyttöinen ohjelma ja myös opiskelijat ovat hyödyntäneet sitä esitysten tekemiseen kurssilla. Videon tekemiseen kului minulla melko paljon aikaa, koska käytin turhan paljon aikaa siihen, että videosta tulisi ”täydellinen”. Mielestäni videoista voi olla paljon hyötyä opetuksessa, joten toivon, että tämä itsekriittisyys vähenee, kun videoita tulee tehtyä enemmän.

Nelli Nyström

Kommentit

Hyvä idea koota tavallisimmat ongelmakohdat ja selittää niitä videolla. Tällaiset videot ovat varmasti monikäyttöisiä, esim. kokeisiin valmistautuessa opiskelijat voisivat katsoa näitä. Kuten joku opiskelijoista kommentoikin, kuuleminen tukee monella muistamista kuten yleensäkin monikanavaisuus eli saman asian toistaminen lukemalla, kuulemalla, kirjoittamalla ja puhumalla. Tärkeää on se, kuten sekä Tanja että Merja jo ovat korostaneet, että videoiden tekemiseen ei käytä liikaa aikaa, vaan luottaa yhden otoksen taktiikkaan.

Taina Juurakko-Paavola

28.4.2020 14:13

Hei Taina,

kiitos kommentistasi! Tuohon yhden otoksen videoon pitää minun pyrkiä ja muistaa se, että videon ei tarvitse olla täydellinen. Samaa olen usein sanonut opiskelijoille, mutta tämän neuvon noudattaminen on itse vaikeaa.

Nelli Nyström

12.5.2020 08:49

Hei Nelli,

itsekriittisyys varmasti vähenee, kun videoita tekee enemmän. 🙂 Ja on hyvä muistaa myös videon käyttötarkoitus, jos huomaa, että aikaa kuluu ns. liikaa. Jos kyseessä on ns. kertakäyttövideo (yhdelle ryhmälle, yhteen tilanteeseen), niin tällöin kannattaa rimaa laittaa alemmas ja tehdä esim. yhden oton video (kuten Merja vinkkasi), kun taas ns. pidempi-ikäiseen videoon (useampi ryhmä hyödyntää, mahdollisesti vuosia) voi panostaa enemmän.

Uskon, että videostasi on ollut paljon hyötyä opiskelijoille, koska he ovat voineet tutustua videoon oman aikataulun mukaan ja samalla käydä omaa tekstiään läpi. Hyvä myös, että olet tarjonnut tuon mahdollisuuden Zoom-tapaamiseen, tuliko sinne muuten kukaan paikalle esittämään kysymyksiä?

Tanja Tervonen

27.4.2020 11:48

Hei Tanja!

Opiskelijat eivät kauheasti hyödyntäneet vapaaehtoisia Zoom-tapaamisia, keskustelin vain yhden opiskelijan kanssa tehtävästä. Vaikka nämä tapaamiset eivät olleet suosittuja, koen kuitenkin, että on hyvä tarjota tällaisia lyhyitä Zoom-tapaamisia opiskelijoille.

Nelli Nyström

12.5.2020 08:40

Samaa mieltä ohjelman helppokäyttöisyydestä. Itselläni tosin vain se max. 15 minuutin ilmaisversio.
Nyt kun koko elämä on tätä etää, niin olen alkanut tehdä yhden otoksen klippejä, koska niitä joutuu tekemään niin paljon opetuksen tueksi, ettei aika enää riitä hiomiseen.

Merja Saariaho

18.4.2020 16:46

Hei Merja,

kiitos kommentistasi! Minulla on myös ilmaisversio käytössä ja se on ainakin tähän asti riittänyt minulle. Nuo yhden otoksen klipit ovat varmasti hyvä asia, minun pitäisi myös oppia välttämään turhaa hiomista.

Nelli Nyström

20.4.2020 09:59

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *