Min stil – opiskelijoille vapaat kädet tuotokseen! (Suvi Marttila)

Jag gillar också att klä mig avslappnat på sommaren. Jag älskar mina vita sneakers!

Teetin kohderyhmälläni eli rub2-kurssilaisilla oman tuotoksen aiheesta Min stil. En määritellyt toteuttamistapaa vaan annoin heille vapaat kädet tuotokseensa. Esimerkkejä kuitenkin annoin toteuttamistavasta: video, vlogi, blogi, kirjoitelma, dialogi, sarjakuva tai kuvat + kuvatekstit. Tuotokselle asetin vain kolme vaatimusta: sen pitää olla ruotsinkielinen, siinä on oltava kuva tai videokuvaa ja lopuksi pitää kirjoittaa suomeksi tai ruotsiksi itsearviointi siitä, mitä piti tehtävänannosta ja mitä hyvää/huonoa omassa tuotoksessa oli. Palautusväylänä heille ehdotin Moodlea mutta muutkin palautustavat olivat mahdollisia.

Liitin tehtävänantoon linkin youtube-videoon, jossa ruotsalainen teini kertoo vaatekaappinsa edessä vinkkejä oman tyylin löytämiseen. Video oli vain inspiraationa mukana, sitä ei ollut pakko katsoa tai käyttää mitenkään.

Olimme oppitunnilla tehneet pareittain suullisena harjoituksena oppikirjan tehtävän, jossa oli yhteensä 15 haastattelukysymystä vaatteisiin ja tyyliin liittyen. Sanoin opiskelijoille, että kysymyksiä saa hyödyntää omassa tuotoksessa, sillä niiden avulla saisi kerronnasta melko monipuolisen.

Monien poikkeusolosuhteiden summana ja Moodlen toimimattomuuden vuoksi, sain tähän opetuskokeiluuni vain lukumääräisesti pienen määrän opiskelijoiden tuotoksista. Suurin osa heistä toteutti tehtävän niin, että he olivat ottaneet itsestään kuvia eri asuissa ja kertoivat niiden alla kuvatekstissä enemmän kuvan asusteista ja omasta pukeutumistyylistään. Pari opiskelijaa oli ottanut sopivan kuvan netistä ja kertoivat sen alla omista pukeutumismieltymyksistään.

Itsearvioinnissa opiskelijat kertoivat, että aihe oli omakohtainen ja helposti lähestyttävä ja heillä riitti aiheesta paljon kerrottavaa. Tuotos koettiin mukavana vaihteluna normikirjoitelmiin verrattuna. Itse ajattelin, että jatkossa voisin painottaa opiskelijoille sitä, että Min stil-aiheeseen sopii myös esim omasta sisustustyylistä kertominen, mikäli muoti ei aiheena kiinnosta kaikkia. Molemmat teemat muoti, ulkonäkö, asuminen ja sisustaminen kuuluvat kurssin 2 aihepiireihin. Vaikka jäinkin itse kaipaamaan opiskelijoilta monipuolisempia toteutustapoja esim videon muodossa, jäi minulle silti erittäin hyvä mieli tästä kokeilusta. Oli erityisen hauskaa lukea opiskelijoiden tuotoksia, joissa oli mukana heidän omia, persoonallisia kuvia!

Suvi Marttila

Hei Suvi,

mielestäni ideasi on kokonaisuutena todella hyvä ja on todella hienoa, että opiskelijat pääsevät itse päättämään minkälaisen tuotoksen tekevät opettajan antamien reunaehtojen puitteissa. Mielestäni on tärkeää, että olet antanut opiskelijoille myös inspiraatiota tehtävään monimediaisessa muodossa.

Muistan, että tuo palautuspaikka oli yksi asia, jota ennen kokeilua pohdit. Moodle ilmeisesti toimi ihan hyvin vai otitko palautuksia vastaan myös muilla tavoin?

Tanja Tervonen

28.4.2020 13:37

Hei Suvi! Kiva kuulla, että opiskelijat kokivat tehtävän mukavana vaihteluna. Vaikka opiskelijat valitsivat melko samanalaiset toteutustavat, oli tuotoksia varmasti mielenkiintoista lukea. 🙂

Nelli Nyström

14.4.2020 10:30

Kiitos ideasta! Taidan ottaa käyttöön!

Anita Ahonen

3.4.2020 13:49

Kiva kuulla, että idea tuntuu käyttökelpoiselta muistakin. Opiskelijoiden tuotoksia oli kiva lukea ja huomasin, että moni oli oikein innostunut aiheesta ja tekstiä kuvien kera tuli paljon. Toteutustavasta rub3-kurssille minulle on taas jäänyt erityisesti mieleen sinun ideasi videotehtävästä, jossa kerrotaan jostakin nähtävyydestä tai paikasta kotikaupungissa. Kokeilen sitä ensi kerralla rub3-kurssilla, kiitos sinulle vastavuoroisesti siitä ideasta!

Suvi Marttila

5.4.2020 22:09