Toteutin kokeilun ruotsin kurssilla tuotantotalouden ja tietojohtamisen opiskelijoiden kanssa. Kurssillani halusin, että opiskelijat kehittäisivät reflektointi- ja itsearviointitaitoja sekä seuraisivat tarkemmin kielitaidon kehittymistä ja asettamiensa tavoitteiden toteutumista. Opiskelijoiden tehtävänä oli luoda monimediainen e-portfolio Office 365:n sovelluksen Swayn avulla. Kurssilla kutsuin portfoliota kurssipäiväkirjaksi. Portfolio toimi siis kurssipäiväkirjana siitä, mitä opiskelijat tekivät ja oppivat kurssin aikana. E-portfolion, tai kurssipäiväkirjan, piti sisältää ainakin seuraavat asiat:
– opiskelijan omat lähtökohdat ja tavoitteet kurssille
– kurssin kirjalliset tehtävät ja niiden reflektointi
– suullinen videotehtävä ja sen reflektointi
– kurssireflektointi
Tämän lisäksi opiskelijat saivat halutessaan lisätä muuta sisältöä.
Opiskelijat aloittivat portfolion tekemisen heti kurssin alussa ja saivat tehdä portfoliota koko kurssin ajan. Opiskelijat saivat osalla tunneista aikaa portfolion tekemiseen, jotta kaikki varmasti tekisivät portfoliota kurssin aikana. Kurssin puolessa välissä opiskelijat saivat palautetta portfolion sisällöstä ja kielestä. Kaikki onnistuivat jakamaan linkin Swayhin, joten sain helposti annettua palautetta kaikille. Opiskelijat saivat palautteen jälkeen muokata ensimmäistä versiota ja jatkaa portfolion täydentämistä.
Kurssin lopussa keräsin opiskelijoilta palautetta e-portfoliosta ja Swaysta. Kysyin opiskelijoilta muun muassa Swayn hyvistä ja huonoista puolista sekä mitä hyötyä kurssipäiväkirjan tekemisestä oli heille ja miten he kehittäisivät kurssipäiväkirjaa. Ryhmä koostui 18 opiskelijasta ja kaikki opiskelijat vastasivat kyselyyn. Vain kaksi opiskelijaa oli käyttänyt Swayta aikaisemmin, joten Sway ei ollut tuttu sovellus suurimmalle osalle opiskelijoista.
Sway soveltui opiskelijoiden mielestä melko hyvin e-portfolion tekemiseen (keskiarvo 3,72 asteikolla 1–5). Opiskelijoiden mielestä Swayn parhaita puolia olivat selkeys ja helppokäyttöisyys. Lisäksi hyviksi puoliksi mainittiin valmiit pohjat ja visuaalisuus. Huonoissa puolissa tuli esille se, että uuden sovelluksen käyttäminen vaati alussa jonkun verran harjoittelua. Vastauksissa mainittiin myös Swayn rajoitetut muokkausmahdollisuudet ja se, että joku toinen sovellus tai ohjelma olisi voinut olla parempi vaihtoehto.
Kurssipäiväkirjan hyötyinä moni mainitsi ilokseni, että omien tehtävien reflektointi ja korjaaminen oli tukenut oppimista. Monessa vastauksessa koettiin hyödylliseksi myös se, että portfolion takia kurssilla tuli harjoiteltua kirjoittamista enemmän ja tuli palattua käsiteltyihin asioihin uudestaan. Kehityskohteina mainittiin muun muassa seuraavat asiat: enemmän reflektointitehtäviä ja apukysymyksiä, lisää pienempiä tehtäviä ja suurempi vaikutus kurssin arvosanaan. Osan mielestä kurssipäiväkirja oli toimiva jo nyt.
Opiskelijat palauttavat valmiit versiot portfolioista vasta tenttien jälkeen, joten en ole vielä nähnyt opiskelijoiden lopullisia tuotoksia. Tulen kevätlukukaudella jatkamaan e-portfolion tekemistä toisen ryhmän kanssa, joten on ollut mukava nähdä, että opiskelijat kokevat, että portfoliosta on ollut hyötyä kurssilla. Koen itse, että Sway sopii hyvin portfolion tekemiseen, mutta kevään osalta mietin, voisivatko opiskelijat halutessaan valita jonkun toisen sovelluksen tai ohjelman. Koska portfolio sisältää kirjallisia ja suullisia tehtäviä, tulee opiskelijoiden valita sovellus, missä tekstin lisäksi myös äänen/videon lisääminen onnistuu. Lisäksi aion vielä miettiä portfolion sisältöä, eli haluanko muuttaa tehtäviä tai antaa opiskelijoille vaihtoehtoja. Arviointi on nyt ollut asteikolla hyväksytty–hylätty, mutta pohdin myös, olisiko joku toinen arviointiasteikko motivoivampi opiskelijoiden mielestä.
Nelli Nyström
Hei Nelli!
Suunnitelmasi oli hyvin laadittu, mielenkiintoinen ja toteutus laadittu hyvin. Tehtävien monipuolisuus oli myös hyvä valinta, ja oli mukava kuulla, että opiskelijat itse reflektoivat tehtäviään hyvin, ja kaiketi kokivatkin tehtävät mielekkäiksi.
Itsellänikin on samoja kokemuksia, että sähköinen kurssipäiväkirja koetaan hyväksi avuksi kurssilla kuin kurssilla.
Mukavia lukuhetkiä portfolioiden parissa!
Marika Mattila
26.4.2020 15:17