Toteutin kokeiluni kurssilla KKRUYHT Ruotsin kirjallinen ja suullinen viestintä, sillä kurssiin kuuluu pienryhmissä toteutettava, koko 2. periodin kestävä projektityö, jonka ajattelin sopivan hyvin tähän kokeiluun. Projektiin kuuluu eri osia: projektisuunnitelman tekeminen, tärkeiden käsitteiden määritteleminen, materiaalin kerääminen, tulosten kokoaminen ja lisäksi videoesitelmä projektin tuloksista sekä lehdistötiedotteen kirjoittaminen videoesitelmästä.
Kokeilun ideana oli, että opiskelijat käyttäisivät omissa pienryhmissään Swayta (tai muuta vastaavaa alustaa) projektityöskentelyn pohjana ja kokoaisivat sinne projektin eri osia ikään kuin portfolioksi. Tarkoituksena oli, ettei Swayn kokoaminen itsessään tuota lisää työtä opiskelijoille, vaan sen avulla opiskelijat pystyisivät yhdessä työstämään projektin eri osia ja seuraamaan projektin etenemistä. Tein opiskelijoille esimerkkipohjan portfoliosta ja sitä kautta pääsin itsekin harjoittelemaan paremmin alustan käyttöä. Tämän linkin kautta pääsee tarkastelemaan tuota pohjaa: https://sway.office.com/3gAULfY3oFL7SdOB?ref=Link.
Kun esittelin kokeilun opiskelijoille, sain erilaisia reaktioita. Parilla opiskelijalla oli aiempia kokemuksia Swayn käytöstä ja heidän mielestään Sway ei ehkä ollut se kaikkein mukavin tai selkein alusta käyttää. Kaikki ryhmät kuitenkin päätyivät käyttämään Swayta (ainakin jossakin määrin), sillä se ei vaadi ylimääräistä kirjautumista tai tilin luomista mihinkään järjestelmään ja on siten helppo jakaa muille ryhmäläisille.
Seurasin kurssin aikana opiskelijoiden työskentelyä ja monet pienryhmät käyttivät Swayta projektin eri osien työstämiseen ja materiaalin kokoamiseen. Huomasin kuitenkin, että opiskelijat käyttivät myös muita jaettavia alustoja Swayn rinnalla, erityisesti silloin, kun ryhmien piti kirjoittaa jotakin yhdessä (esim. lehdistötiedote). Monet ryhmät kirjoittivat yhteisiä tekstejä esimerkiksi Word Onlinen avulla ja sen jälkeen lisäsivät tekstin Swayhin. Tämä kertoo ehkä siitä, ettei Swayta koettu kovin luontevaksi yhteiskirjoittamisen alustaksi.
Lopputuloksena saatiin kuitenkin hienoja portfolioita ryhmien projekteista. Swayhin oli koottu mm. projektisuunnitelma, projektin materiaalia/lähteitä, lehdistötiedote ja videoesitelmä projektista. Alla muutama esimerkkiotos ryhmien portfolioista:
Keräsin opiskelijoilta palautetta kokeilusta Microsoft Formsin avulla (jaoin linkin Moodlessa) ja lisäksi kyselin projektin edetessä, miten Swayn käyttö on sujunut. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi ollut hyvä kerätä kaikki palaute tunnin aikana, sillä moni opiskelija jätti vastaamatta palautekyselyyn.
Palautteen perusteella Swayn käyttö jakoi mielipiteitä: osan mielestä se oli kätevä alusta, koska kaikki ryhmäläiset pystyivät muokkaamaan sitä yhdessä, kun taas toiset kokivat Swayn käytön hieman irrallisena tai ylimääräisenä projektin kannalta. Osa opiskelijoista moitti myös Swayn visuaalista ulkoasua ja joidenkin mielestä Sway alustana tuntui hieman hankalalta käyttää. Alla muutama kommentti palautekyselystä:
”Hyvä paikka koota yhteen kaikkien ryhmäläisten osuudet.”
”Käytettiin sitä lähinnä muistiinpanoihin, word/powerpoint online koettiin kuitenkin helpommiksi käyttää”.
”Ei oikein päästy perille siitä, ehkä perehtymällä olisi saanut enemmänkin irti. Nyt tuntui vaan sekavalta, varsinkin muokkaustila, itse esitys oli kyllä visuaalisesti hieno.”
”Mielestäni oli hyvä, että kaikki pystyivät muokkaamaan sway:n avulla projektiamme eteenpäin.”
Jatkoa ajatellen sanoisin, että Sway on kyllä ihan käyttökelpoinen alusta erilaisten portfolioiden kokoamiseen. Itse kuitenkin antaisin opiskelijoille myös mahdollisuuden käyttää jotakin muuta alustaa, sillä kaikki eivät välttämättä koe Swayta kaikista selkeimmäksi tai helpoimmaksi käyttää.
Portfoliotyöskentely itsessään kiinnostaa minua paljon ja haluaisin toteuttaa sitä mahdollisuuksien mukaan muillakin kursseillani ja ehkä jopa koko kurssin kestävänä projektina (joko yksilötyönä tai ryhmässä). Luulen, että pidempiaikaiseen projektityöskentelyyn ja projektin eri osien kokoamiseen voisi löytyä myös muunlaisia alustoja tai sovelluksia, joita voisi hyödyntää tehokkaammin juuri tähän tarkoitukseen. Suunnitelmissa on tutustua aiheeseen lisää!
Sanni Kalliosaari
Opiskelukin on nykyään projektiluonteista ja sinä sait ilmiselvästi tässä tehtävässä hyödyllistä kokemusta Sway-sovelluksesta projektin toteuttamisessa.
Olit saanut opiskelijat tekemään hienoja portfolioita, joissa he esittelivät erittäin laajan kirjon erilaisista tehtävistä: projektisuunnitelma, käsitteiden määritteleminen, materiaalin kerääminen, tulosten kokoaminen ja video tuloksista sekä lehdistötiedote. Suurena etuna varmasti oli itse tekemäsi selkeä esimerkkipohja portfoliosta. Toiveenasi oli se, että opiskelijat pystyisivät yhdessä työstämään projektin eri osia ja seuraamaan projektin etenemistä ja tämän selvästikin saavutit kokeilullasi.
Kerroit, että opiskelijat käyttivät myös muita jaettavia alustoja Sway:n rinnalla, erityisesti silloin, kun heidän piti kirjoittaa yhdessä (esim. lehdistötiedote). Minäkin haluan antaa opiskelijoille mahdollisuuden valita jonkin muun alustan, jos he eivät koe ehdottamaani sovellusta parhaaksi omalle työskentelytavalleen.
Mielestäni yksi sovellusten hyvistä puolista on se, ettei niissä vaadita ylimääräistä kirjautumista tai tilin luomista ja ne on helppo jakaa muille ryhmäläisille. Sway on myös lukiossa kaytössä O365 -ympäristössä ja se onkin varmaan seuraavan osion oma sovellukseni, kiitos rohkaisusta!
Koet portfoliotyöskentelyn kiinnostavana ja haet tehokkaita alustoja tai sovelluksia. Mielenkiinnolla odotan uusia kokemuksiasi aiheesta!
tiina nokkonen
20.12.2019 13:46