Jokaisella opettajalla on varmasti visio kurssistaan vähintäänkin mielessä, mutta miltä kurssi näyttää paloiteltuna paperilla tai läppärin näytöllä? Pedagogista käsikirjoitusta (kuva alla) laatiessani huomasin, että käsikirjoitus auttaa erityisesti kokonaiskuvan hahmottamisessa.
Laadin pedagogisen suunnitelman sellaisen mallin pohjalta, joissa yläotsikoina ovat:
- Osaamistavoitteiden määrittely
- Oppiminen / opiskelijan toiminta
- Ohjaus ja palaute / opettajan toiminta
- (Verkko)opetuksen työkalut
Kuvaan pedagogisessa käsikirjoituksessani kurssia nimeltä ”Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä”, jota opetan Tampereen yliopistossa ensimmäistä kertaa. Olin jo ennen käsikirjoituksen laatimista perehtynyt kurssiin ja muodostanut siitä mielessäni oman kokonaiskuvan, joten pedagogisen käsikirjoitus oli minulle tällä kertaa pikemminkin keino visualisoida kurssin keskeiset asiat.
Päätin tehdä käsikirjoituksen jo minulle tutun Popplet -sovelluksen avulla. Pidän sovelluksen helppokäyttöisyydestä sekä visuaalisesta ilmeestä. Esimerkiksi käsikirjoitusta luodessa eri osa-alueet voi merkitä eri väreillä, ja laatikoita on helppo linkittää toisiinsa.
Uskoisin, että tämä malli (ehkä vielä yksityiskohtaisempana) toimisi erityisen hyvin täysin uuden kurssin luomisessa ja suunnittelussa. Kokonaisuutta on helpompi hahmottaa, kun esimerkiksi tavoitteet, oppimistehtävät ja arviointitavat voi nähdä yhdellä silmäyksellä.
Kirjoittaja: Anna Tunkkari
Hei Anna!
Olen samaa mieltä Kirsin ja Tanjan kanssa. Pedagoginen käsikirjoituksesi on selkeä ja havainnollinen! Sen avulla pystyy ottamaan opiskelijat mukaan myös suunnitteluun!
Kirsi Saarinen
19.11.2019 13:13