Digipedagogiikan kuivaharjoittelua (Merja Saariaho)

Minä en ole malli-ihminen. En myöskään koe kovin mielekkäänä tehdä sellaista digipedagogista käsikirjoitusta, johon kopioin suoraan jonkun gurun kehittämän vaikeaselkoisen kaavion eli mallin korvaamalla siihen vain omat sanamuotoni. Mielestäni kukaan ei voi perustella, miksi jokin tietynlainen malli on hyvä. Siksi minun on myös varsin vaikeaa kertoa, miten malli an sich toimii.

Kirjoitin ja palautin jo yhden blogin, mutta se ei ollut saamani palautteen mukaan oikeanlainen sisällöltään eikä muodoltaan eli uusiksi meni!

Omassa digipedagogisessa käsikirjoituksessani kirjoitin toiminnan tai itse asiassa sen suunnittelun palaset Popplet-boxeiksi. Silmäilin toki esim. Henri Annalan mallin, mutten kokenut kopioida sitä mielekkäänä juuri omaan käsikirjoitukseeni. Palastelun logiikkana oli kuvata lähtötilanne, kohderyhmän luonne ja itse suunnitteluprosessin eteneminen. Itselleni tällainen suoraviivainen suunnittelumalli toimii parhaiten, vaikkei se siis vastaa ensimmäisen tapaamiskertamme malleja.

Tarkka käsikirjoitus on vielä suunnitteluvaiheessa, koska ryhmääkään en ole tavannut vielä. Siksi sisällöt ja arviointikin ovat suunnittelua.

Keskeistä omassa mallissani on

  • toteuttaa digitaalisesti sellaisia sisältöjä, jotka sopivat perjantaisin viikon viimeiselle oppitunnille 14.45-16.00 (katso kaavion vasemman reunan laatikot)
  • vähentää oppituntien opettajajohtoisuutta
  • tarjota opiskelijoille jokin digitaalinen (heille uusi) työkalu
  • lisätä opiskelijoiden tiimitaitoja (muodostavat ne itse)

Kun tapaan ryhmän, he tekevät forms-kyselyn omista digitaidoistaan muodostavat sen jälkeen tiiminsä (kaikki ryhmässä eivät tunne toisiaan entuudestaan).

Mikäli työskentely Sway-sovelluksessa osoittautuu oikeaksi valinnaksi (kaikilla on Office365-tunnukset), sitä on tarkoitus toteuttaa perjantaisin helmikuun puoliväliin saakka.

 

Kirjoittaja: Merja Saariaho

 

Linkki Poppletiin: http://popplet.com/app/#/5508144

Linkki Forms-kyselyyn: https://urly.fi/1k8L

Kommentit

Olen aivan samaa mieltä Pirjon ja Tainan kanssa! Hyvä, että olet muokannut malleista itsellesi sopivan ja sovellat sitä mielekkäällä tavalla.

Perjantai-iltapäivän tunnit eivät varmastikaan ole kaikille paras ajankohta oppimiselle, mutta mallisi keskeiset asiat (opettajajohtoisuuden vähentäminen, tiimitaitojen harjoittaminen) tukevat sitä, että opiskelijat pääsevät olemaan pääosassa. Uskon, että tällä on positiivista vaikutusta heidän työintoonsa ja oppimiseensa. Kiva päästä lukemaan seuraavasta blogitekstistäsi miten Sway toimi ja mitä mieltä opiskelijat olivat.

Tanja Tervonen

15.11.2019 11:36

Hankkeessa on tavoitteena toimia juuri näin eli soveltaa käsiteltäviä aiheita itse parhaaksi katsomallaan tavalla. Olet valinnut todella hyvin keskeiset lähtökohdat omaan malliisi ja miettinyt huolellisesti myös, kuinka osallistat opiskelijoita suunnitteluun ja huomioit erilaiset reunaehdot ennen toteutusta. Kiva kuulla myöhemmin, miten esim. Sway toimii.

Taina Juurakko-Paavola

12.11.2019 15:25

Mielestäni sinulla on hyvä lähestymistapa pedagogisiin käsikirjoituksen malleihin. Jos jokin malli ei toimi sellaisenaan, on järkevää muokata siitä omaan tilanteeseen sopiva tai yhdistellä eri mallien osa-alueita, jotta löytää omansa. Olet räätälöinyt mainion ja konkreettisen mallin, joka varmasti toimii opetuksesi lähtökohtana ja suuntaviivana. Tykkäsin blogissasi siitä, että lukijat näkevät suunnittelemasi mallin ja että olet selkeästi luetellut sen keskeisimmät osa-alueet. Tästä on hyvä jatkaa!

Pirjo Hentinen

11.10.2019 09:32

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *