Kokonaiskuva kurssista pedagogisen käsikirjoituksen avulla (Anna Tunkkari)

Jokaisella opettajalla on varmasti visio kurssistaan vähintäänkin mielessä, mutta miltä kurssi näyttää paloiteltuna paperilla tai läppärin näytöllä? Pedagogista käsikirjoitusta (kuva alla) laatiessani huomasin, että käsikirjoitus auttaa erityisesti kokonaiskuvan hahmottamisessa.

Laadin pedagogisen suunnitelman sellaisen mallin pohjalta, joissa yläotsikoina ovat:

1. Osaamistavoitteiden määrittely
  2. Oppiminen / opiskelijan toiminta
  3. Ohjaus ja palaute / opettajan toiminta
  4. (Verkko)opetuksen työkalut

Kuvaan pedagogisessa käsikirjoituksessani kurssia nimeltä ”Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä”, jota opetan Tampereen yliopistossa ensimmäistä kertaa. Olin jo ennen käsikirjoituksen laatimista perehtynyt kurssiin ja muodostanut siitä mielessäni oman kokonaiskuvan, joten pedagogisen käsikirjoitus oli minulle tällä kertaa pikemminkin keino visualisoida kurssin keskeiset asiat.

Päätin tehdä käsikirjoituksen jo minulle tutun Popplet -sovelluksen avulla. Pidän sovelluksen helppokäyttöisyydestä sekä visuaalisesta ilmeestä. Esimerkiksi käsikirjoitusta luodessa eri osa-alueet voi merkitä eri väreillä, ja laatikoita on helppo linkittää toisiinsa.

Uskoisin, että tämä malli (ehkä vielä yksityiskohtaisempana) toimisi erityisen hyvin täysin uuden kurssin luomisessa ja suunnittelussa. Kokonaisuutta on helpompi hahmottaa, kun esimerkiksi tavoitteet, oppimistehtävät ja arviointitavat voi nähdä yhdellä silmäyksellä.

Kirjoittaja: Anna Tunkkari

Hei Anna!

Olen samaa mieltä Kirsin ja Tanjan kanssa. Pedagoginen käsikirjoituksesi on selkeä ja havainnollinen! Sen avulla pystyy ottamaan opiskelijat mukaan myös suunnitteluun!

Kirsi Saarinen

19.11.2019 13:13

Olen samaa mieltä Kirsin kanssa, että käsikirjoituksesi on selkeä ja siitä on helppo hahmottaa kurssin pääkohdat. Kuten itsekin toteat, visuaalisuus auttaa hahmottamaan kokonaiskuvan helpommin myös muille kuin käsikirjoituksen tekijälle.

Hyvä idea näyttää suunnitelma myös opiskelijoille! Uskon, että opiskelijatkin arvostavat visuaalisuutta ja kuten Kirsi kirjoitti, he ehkä myös esittävät tällöin enemmän kysymyksiä ja ymmärtävät kurssin sisällön, arvioinnin ja tavoitteet paremmin.

Tanja Tervonen

15.11.2019 11:31

Kiitos Kirsi kommentistasi! Kyllä, myös opiskelijalle voisi olla hyötyä käsikirjoituksesta kurssin hahmottamisessa. Olen aiemmin tehnyt Poppletilla vähän yksinkertaistetun kurssisuunnitelman opiskelijoita varten. Tuolloin otin malliini mukaan keskeiset teemat (millä viikolla mitäkin) sekä palautettavat tehtävät ja muut suuremmat tehtävät. Siitä sain opiskelijoilta hyvää palautetta.

Ehkäpä näytän tämän suunnitelman opiskelijoille seuraavan kurssin alussa!

Anna Tunkkari

11.10.2019 08:12

Hei Kirsi ja kiitos kommentistasi! Olen aiemmin tehnyt opiskelijoille Poppletin avulla vähän yksinkertaistettuja kurssisuunnitelmia, joista käy ilmi kurssin keskeiset teemat sekä palautettavat tehtävät. Niistä on tullut hyvää palautetta.

Ehkä tällaisen laajemmankin suunnitelman näyttäminen voisi toimia ihan hyvin. Opiskelijat saisivat sitä kautta helposti kokonaiskuvan kurssista.

Anna Tunkkari

10.10.2019 12:46

Pedagoginen käsikirjoituksesi on selkeä ja havainnollinen. Kurssin pääsisällöt tulevat esille yhdellä silmäyksellä. Koska yliopiston kurssi on melko pitkä kokonaisuus, sen hajottaminen tällaisiin osa-alueisiin toimii mielestäni hyvin. Kaaviota on myös helppo laajentaa ja paloitella asioita vielä pienempiin osiin ja kenties silloin huomaa entistä helpommin, mitä asioita painottaa minkäkin verran. Opiskelijalle näytettynä tällainen kaavio toimisi myös erittäin hyvin ja kurssista saisi hyvän kokonaiskuvan erittäin helposti. Ehkä näytätkin tämän opiskelijoille? Uskon, että tällaisen kaavion esitteleminen ensimmäisellä oppitunnilla herättäisi myös kysymyksiä. Tällaiseen kuvaan on helppo tarttua ja yhdessä hahmottaa kokonaisuutta visuaalisesti.

Kirsi Sirén

9.10.2019 11:47