Opetuksen suunnistuskarttaa etsimässä (Pirjo Hentinen)

Pedagoginen käsikirjoitus kummitteli mielessäni ensin paksuna opetuksen opuksena, mutta osoittautuikin ytimekkääksi opetuksen kokonaiskuvaksi.

Kuva 1. Pedagogisen käsikirjoitukseni malli (Jussila & Kupila, 2012)

DigiLust-hankkeen alussa esiteltiin useita pedagogisen käsikirjoitusten malleja, joten vaihtoehtoja opetuksen suunnitteluun oli paljon. Tarkempien mallien vertailujen jälkeen valintani oli todella helppo. Mari Jussilan ja Pauliina Kupilan  pedagoginen käsikirjoitus on todella selkeästi esitetty ja loogisesti etenevä, mutta samalla tarpeeksi yksityiskohtainen, eli juuri sellainen, mitä mallilta hainkin. Netissä surffailun jälkeen löysin myös Jussilan ja Kupilan laatiman esityksen käsikirjoituksesta. Esitys antoi haluamiani tarkempia yksityiskohtia opetuksen suunnittelun tueksi.

Tein pedagogisen käsikirjoituksen alempaan amk-tutkintoon kuuluvalle pakolliselle ruotsin kontaktiopintojaksolle. Jussilan ja Kupilan malli soveltui tähän mainiosti ja suunnittelu oli sujuvaa. Verkko-opetuksen työkalut –osio mallissa ei tosin ehkä palvellut suoraan kontaktikurssin toteutusmuotoa. Koin sen kuitenkin hyödylliseksi osaksi, koska opiskelijat tekevät kontaktikursseillakin paljon työtä verkossa. Huomasin suunnittelun alkutaipaleella ilokseni, että olin tietämättäni jo noudattanut mallia opetuksessani. Nyt minun piti vain visualisoida käsikirjoitus miellekartaksi Coggletilla ja hioa yksityiskohtia eri osa-alueisiin. Mallin avulla sain kokonaiskäsityksen opintojaksosta ja sen tärkeistä osa-alueista. Nyt minulla on selkeä suunnistuskartta, jota seurata opetuksessani.

Pirjo Hentinen

Lähdeluettelo

Jussila, M. & Kupila, P. (2012). Ajatuksesta toteutukseen – pedagoginen käsikirjoitus. https://blogs.helsinki.fi/sulop2012/files/2012/01/SULOP_tyopaja4_kalvot_09032012.pdf .

Hei Pirjo,

hienoa, että käsikirjoituksen laatimisesta on ollut hyötyä ja että olet löytänyt itsellesi sopivan mallin. Oli myös mukava lukea, että ”suunnistuskarttasi” olikin hiomista vaille valmis. Mielestäni on tärkeää huomata ja tajuta oman työnsä hyvät asiat mm. se, että kurssi on hyvin suunniteltu ja eri näkökulmat huomioitu.

Kuten Taina kommentoi, on hyödyllistä näyttää käsikirjoitus myös opiskelijoille. Kurssin näkeminen visuaalisena kuvana auttaa varmasti monia opiskelijoita hahmottamaan kokonaisuuden paremmin ja myös ymmärtämään miten kurssin eri osat liittyvät toisiinsa.

Tanja Tervonen

15.11.2019 12:53

Voin yhtyä kaikkiin kehuihin, mitä Merja jo esittänyt kommenteissaan. Olet myös valinnut hyvin kuvaavan otsikon tekstillesi. Uskon, että tällaiset kielikuvat ja havainnolliset esitystavat auttavat paljon monia opiskelijoita hahmottamaan ruotsin opintojaksoa kokonaisuutena, ei vain joinain yksittäisinä tehtävinä. Jään innolla odottamaan, millaista palautetta saat opiskelijoilta tästä uudesta suunnittelumallista.

Taina Juurakko-Paavola

12.11.2019 15:17

Kehittämäsi kurssimalli teki minuun todella vaikutuksen jo ensimmäisellä kerralla sen nähtyäni. Olet tehnyt valtavan työn oman kurssisi suunnittelussa. Sen etuna on mm. tuo todella monipuolinen peruspohja ja sen muokattavuus uusien kurssien tarpeita vastaamaan. Digitaaliset sisällöt ja työkalut ovat suunnitelmassa huolella valittuja ja perusteltavissa juuri kuhunkin oppimistehtävään.
Olet siis tiedostamattasi jo käyttänyt ”oikeaa” pedagogista mallia ennen kuin perehdyit jo olemassa oleviin mallehin.
Voisiko tämän tulkita niin, että kokeneilla ja osaavilla opettajilla on oman toiminnan tuloksena kehittynyt alitajuisesti juuri noinkin hyvä malli kuin sinulla on ollut. Sellainenhan syntyy, kun opettaja monitoroi omaa työtään ja tekee muutoksia siihen omien kokemustensa pohjalta, esim. niin että huomaa, kuinka tärkeitä on oppimistavoitteiden avaaminen oppijoille.
Tuo pedagoginen malli, jota käytit, onkin selkeä, ei vähiten visuaalisesti. Erityisesti kiinnitin huomiota siihen, että suorituksen sijaan pitää keskittyä oppimistavoitteisiin. Myös kahden verbin maksimi on hyvä ohjenuora.

Merja Saariaho

11.10.2019 10:26