Vaihtelua & havainnollisuutta screencast-o-matic videolla! (Suvi Marttila)

Olin teettänyt rub7-kurssilla laajennetun sanakokeen Sanomapron koetilassa ja sanakokeen viimeisenä osana oli kirjoitustehtävä aiheesta: nuorten asenteet ja käytännön valinnat koskien lajittelua ja kierrätystä. Usein käy niin, että samat virhetyypit toistuvat useammissa kirjoitelmissa ja siksi halusinkin tehdä yhteisen  screencast-o-matic-videokoosteen kirjoitustehtävien ansioista ja puutteista.

Tämä screencast-o-matic- videotyökalu on melko helppokäyttöinen, varsinkin kun ohjaajamme Tanja Tervonen oli tehnyt siitä selkeän käyttöohjevideon, johon tutustuin ensin huolellisesti.

Ainoa ongelma tuli siinä, että oletin, että videotyökalun voisi keskeyttää välillä, jotta voin vaihtaa kohdetta word-dokumentistani Sanomapron koeympäristöön. Ajattelin nimittäin, että opiskelijoiden olisi mielenkiintoista katsoa ensin wordiin kirjaamani ansiot & puutteet ja sen jälkeen nähdä konkreettisesti, kuinka korjaan yhden opiskelijan kirjoitelmaa Sanomapron koetilassa. Kysyin opiskelijalta kirjallisesti luvan hänen tuotoksensa näyttämiseen videolla.

Koska videon keskeyttäminen ei onnistunutkaan, aloitin videoinnin uudestaan alusta. En pyrkinyt videolla mihinkään täydelliseen ilmaisuun ja takeltelin välillä etsien oikeaa ilmausta mutta mielestäni sekin kuuluu normaaliin, luontevaan esitykseen, myös videolla. Tässä pieni ote videosta, tosin ilman ääntä:

Videon pituudeksi tuli 8.44 min ja liitin sen sekä kurssipalautekyselyn Moodleen. Omasta mokastani johtuen opiskelijoiden oli kuitenkin vaikea löytää tuotostani Moodlesta, joten näytin screencast-o-matic-videon heille oppitunnilla. Tuosta omasta mokastani johtuen myös palautteita sain opiskelijoilta heikosti mutta muutaman Moodle-kurssipalautteen, wilma-palautteen ja suullisen oppitunnilla saamani palautteen perusteella voin sanoa, että opiskelijat pitivät videokoosteesta. He pitivät siitä, että sen lisäksi, että he näkevät virhetyypin kirjoitettuna, he myös kuulevat selostukseni asiasta, jolloin omaksuminen ja muistaminen helpottuvat. Alla erään opiskelijan kurssipalaute wilmassa:

Suvi Marttila

Hei Suvi, kiva kuulla, että innostuit videokokeilusta!

Tekemälläsi videolla on ollut järkevä tarkoitus ja nimenomaan se on mielestäni tärkeää. Video tuo hyvää vaihtelua niin opettajalla kuin opiskelijoille, mutta tärkeintä on, että videosta on hyötyä, eli on jokin syy miksi se tehdään.

Jatkoa ajatellen voisin mainita vielä vinkin siitä, että kun lähdet seuraavaa videota tekemään, niin mieti oletko tekemässä kerran näytettävää videota vai videota, jota voi käyttää useampaan kertaan eri opiskelijaryhmien kanssa. Tällöin on helpompi rajata niin videon sisältöä kuin pohtia omaa ajankäyttöään.

Tuossa lyhyessä video-otteessa siirtyminen Word-dokumentista SanomaProhon näyttää onnistuvan ja tällaisen siirtymän pitäisi toimia ohjelmassa. Myös pause-nappi löytyy, eli videota ei tarvitse nauhoittaa kerralla. Täytyypä tarkistaa ohjevideo, että tämä tuli varmasti mainittua siinä. 🙂

Tanja Tervonen

4.4.2020 14:06

Hei Suvi! Kiva kuulla, että opiskelijat pitivät videostasi. 🙂 Sait tästä kokeilusta positiivista palautetta, vaikka kaikki ei mennyt suunnitelman mukaan. Oletko ajatellut myös jatkossa tehdä videoita opetusta varten?

Nelli Nyström

12.2.2020 15:32

Kiitos, Nelli, palautteestasi! Innostuin kyllä tästä videokokeilusta, koska screencast-o-matic oli melko helppokäyttöinen. Jos ottaisi tavoitteeksi, että tekisi yhden kerran per jakso videokoosteen jostakin asiasta, niin tämän videotyökalun käyttö pysyisi muistissa. Tämä voisi tehostaa juurikin näiden kirjoitelmien palautustuokiota ja olisi opiskelijoille kivaa vaihtelua.

17.2.2020 21:36

Ajattele, miten kätevää olisi, jos Sanoma Pron digikoeympäristössäkin voisi suoraan äänittää samalla lisäkommentit kun kirjoittaa kommenttikenttään selityksiä. Varmasti abitasolla opettajan vaivannäkö ei menisi hukkaan, vaan ne myös kuunneltaisiin.

Merja Saariaho

12.2.2020 07:56

Tuossa olisi ideaa! Täytyy laittaa korvan taakse ja kertoa tämä, kun seuraavan kerran tavataan Sanomapron edustajia. Sekin olisi hyvä, että voisi pelkästään alleviivata tai merkata muulla tavalla korjattavan kohdan ja kertoa parannusehdotus äänikommenttina opiskelijalle.

17.2.2020 21:28