Minulla on tällä hetkellä menossa vain yksi ruotsin kurssi, joten kohderyhmäksi valikoitui helposti RUB2-kurssin ryhmä. Päätin antaa videopalautetta opiskelijoille heidän kirjoitelmistaan. Kirjoitelmat oli kirjoitettu jo ennen joulua, ja opiskelijat olivat saaneet One Driveen palautettuihin tiedostoihinsa korjaukset sähköisesti jo aiemmin. Tämän henkilökohtaisen kirjallisen palautteen tueksi nyt oli tarkoitus antaa videolla yhteistä palautetta heidän kirjoitelmiensa tavallisimmista virheistä ja siten ohjata heitä jatkossa välttämään vastaavat virheet.
Kirjoitelmina olivat lyhyet, 50-70 sanan mittaiset, viestinnälliset tekstit, joten kommentoitavaa materiaalia ei tällä kertaa ollut kovin paljon. Se ei toisaalta haitannut, koska kaikkiin virheisiin en videopalautteessani aikonutkaan keskittyä, vaan poimia muutamia tyypillisimpiä alueita, joissa tehdään virheitä usein. Laadin palautteesta powerpoint-esityksen, jonka sitten kävin läpi videossani. Kuvassa on ote diaesityksestäni.
Itse videotyökalu ei lopulta ollut vaikeakäyttöinen. Tallensin puhetta samalla kun näytöllä oleva powerpoint-esitys niin ikään tallentui videolle. Ainoa ongelma oli, että valmiissa videossa hiiren nuolta vastaava keltainen ympyrä vaelteli milloin missäkin, koska osoitin hävisi näytöltä aina välillä ja sitten sitä piti heilutella edestakaisin, jotta sen taas sai näkyviin. Videosta tuli melko pitkä (noin 10 minuuttia), ja jälkeenpäin mietin, olisiko sittenkin pitänyt keskittyä vaikka vain sanajärjestykseen ja verbeihin. Toisaalta muutkin virheet, joihin videossani puutuin, ovat sellaisia, jotka toistuvat kirjoitelmasta toiseen. Toivottavasti niistäkin siis on hyötyä edes jollekin.
Videon jakaminen opiskelijoille askarrutti mieltäni alun perinkin ja myös osoittautui kinkkisimmäksi vaiheeksi. Mietin, että jos tallennan esityksen MP4-muodossa, kuinka pystyn jakamaan sen opiskelijoille, kun Wilmaan ei voi liittää tiedostoja, ja erillistä kurssialustaa ei ole. Tarvitsin siis linkin, jonka voin jakaa opiskelijoille.
Päädyin julkaisemaan videon YouTubessa, mutta videon alkuperäiset julkisuusasetukset yksityisenä videona eivät toimineetkaan. Kollegani kokeili antamaani linkkiä, mutta ei saanut videota auki, vaan häntä pyydettiin kirjautumaan Google-tilille, jotta pääsisi näkemään videon. Toisaalta toinen kollegani pääsi videoon käsiksi ilman vaikeuksia. Takaporttina minulla oli tieto siitä, että olin kerännyt opiskelijoilta sähköpostiosoitteet jo aiemmin Otavan digikokeita varten, joten saatoinhan viime kädessä turvautua siihen, että lähetän videon heille lopulta sähköpostin liitteenä. Toisaalta siinä tapauksessa minun olisi ilmeisesti pitänyt tehdä kokonaan uusi video, jonka sitten puolestaan olisin tallentanut tiedostona enkä julkaissut YouTubessa. Aikamoisen säädön jälkeen päädyin lopulta muuttamaan videon kokonaan julkiseksi, minkä jälkeen sain käsiini toimivan linkin. Tässä on videooni linkki, toivottavasti se toimii täälläkin. 🙂
Laitoin linkin videoon opiskelijoille Wilmassa, ja ennen palautevideon katsomista ohjeistin heitä lukemaan korjaukset omista kirjoitelmistaan huolellisesti, jotta he saisivat enemmän irti itse videosta. Tämän jälkeen keräsin opiskelijoilta kommentteja videopalautteesta Microsoft Formsilla, jonka linkin lyhensin tällä kertaa urly.fi-ohjelmalla, sillä jostain syystä jotkut opiskelijat eivät tunnu helposti saavan kopioitua kännykällä Wilmassa olevia linkkejä.
Palautteesta kävi ensinnäkin ilmi, että seitsemän opiskelijaa 24:stä ei noudattanut alkuperäistä ohjetta ja ei siis katsonut ensin oman kirjoitelmansa virheitä läpi ennen videon katsomista. Neljä opiskelijaa jätti katsomatta koko palautevideon. Kolme neljäsosaa vastaajista koki palautevideon olevan kuitenkin hyödyllinen tapa saada ohjausta.
Palautevideon hyviksi puoliksi mainittiin mm. uudelleen katsomisen mahdollisuus ja palautteen laajempi kattavuus oman kirjoitelman korjauksiin nähden.
”Pääsee itse rauhassa kuuntelemaan ilman kiirettä. Ja videon pystyy katsoa uudestaan.”
”Videon pystyy katsomaan monta kertaa ja voi keskittyä just siihen missä tarvii apua.”
”Enemmän palautetta kuin yleensä.”
”Selittää vähän enemmän kuin pelkät korjausmerkinnät.”
”Sen voi katsoa/kuunnella silloin kun itselle sopii, vaikka koulumatkalla. Siitä voi ymmärtää asiat paremmin kuin kirjallisesta palautteesta.”
”Mielestäni videopalaute on kohdistettu suoraan kirjoittajalle, eikä kukaan muu voi sitä kuulla, joten se on helpompi ottaa vastaan.”
Videopalautteen huonoina puolina nähtiin mm. se, että videopalautteessa ei pääse esittämään kysymyksiä ja se, että palaute ei ole henkilökohtaista. Henkilökohtaista palautetta opiskelijat toki ovat saaneet kirjallisesti, kukin omaan kirjoitelmaansa korjattuna. Omaa osuuttaan videon katsojina opiskelijat pohtivat myös.
”Jos herää kysymyksiä et voi kysyä niitä heti.”
”Ei niin persoonallista yms.”
”Tykkään enemmän kun ope korjaa ja antaa palautetta.”
”Joillekkin voi olla vaikeaa saada suoraa palautetta puheena.”
”Ei ole takuuta, että ohjeen kuuntelee kaikki.”
Oma huoleni siitä, että tulikohan videosta liian pitkä, tuli esille jopa viidessä vastauksessa, muun muassa:
”Video on aika pitkä. Ehkä 5min olisi sopivampi.”
Kaiken kaikkiaan 15 opiskelijaa 24:stä haluaisi kuitenkin saada jatkossakin videomuotoista palautetta. Itse kylläkin joudun harkitsemaan tarkoin, kannattaako videopalautteen antaminen ylipäätään. Oli melko työlästä kahlata läpi kaikki virheet, luokitella ne tiettyihin virhekategorioihin, koota niistä diat ja vielä tehdä itse palautevideo. Ehkä abikurssilla tällaisesta voisi olla enemmän hyötyä, tai sitten jollakin kurssilla, jolla yhteistä aikaa oppituntien merkeissä on erityisen niukasti. Itse videotyökalu Screencast-o-matic tuntui helppokäyttöiseltä ja kätevältä, ja uskon, että palaan sen pariin ainakin joissain merkeissä myös jatkossa.
Siru Stenman
Kiitos Siru, että jaoit tekemäsi videon meille kaikille! 🙂 Videota oli helpoo seurata ja oli kiva, että kerroit ensin mikä teksteissä oli onnistunut ja annoit esimerkkejä onnistuneista rakenteista ja sidoit ne vielä kyseisen kurssin asioihin.
Olet mielestäni tehnyt myös hyvän rajauksen videon sisällön suhteen ja toki rajausta voi tehdä vielä lisää, varsinkin jos pituutta haluaa lyhentää. Kuten myös itse mietit, ei tällaista videota välttämättä ole mahdollisuus toteuttaa joka ryhmän kanssa, joten harkintaa on hyvä käyttää ja miettiä millaisesta videosta on mahdollisimman paljon hyötyä mahdollisimman monelle. Kuten Tomikin alustuksessa sanoi, videon käyttötarkoituksen mukaan kannattaa miettiä kuinka paljon aikaa itse tekemiseen käyttää.
Tanja Tervonen
3.4.2020 17:09