Digi-intoa kaikille! (Tiina Nokkonen)

Tuntuuko sinusta usein siltä, että on vaikea lähteä kokeilemaan uutta digisovellusta?

Erityisesti digi-into mielessä suunnittelin koulukohtaista syventävää Aktuellt på svenska -lukiokurssia Chydenius-Instituutin sekä ADDIE Modelin pedagogisten käsikirjoitusten avulla. Nämä käsikirjoitukset ovat lähellä toisiaan, kuten varmaan lähes kaikki kurssisuunnitelman tekemiseen kehitellyt mallit. Hain suunnitelman oheen erityisesti toimivia sähköisiä sovelluksia.

 

Tein suunnitelman vielä perinteisesti Office 365:n PowerPoint-esitystekniikalla ja muutin sen julkaisua varten PDF-muotoon (Portable Document Format). Aktuellt på svenska -kurssi on kirjoituskurssi, joka keskittyy opiskelijoiden yhdessä valitsemiin lifestyle-aiheisiin. He saavat itse valita alustan, jolla tehtävänsä julkaisevat; se voi olla myös vihko. Elokuvat-teema on päättöpäivän aihe ja opettajan määrittelemä. Tässä muutama vinkki digijutuista, joita pyrin hyödyntämään kurssin aikana ja joiden käytössä yritän opastaa opiskelijoita:

Office 365: Word, PowerPoint, SharePoint, Sway

Tuttuja, jo käyttämiäni:

OneDrive: materiaalin jakaminen (mm. sanastodiat, nettilinkit) opiskelijoille

Answer Garden: teemojen rajaaminen

Doodle-kysely elokuvan valinnasta sekä arvostelu svenska.nu:n sivustolla

 

Vi ses! Och nästa gång med en presentation av nån grym digigrej 😊

 

Tiina Nokkonen

Kommentit

Samaa mieltä, kuin aiemmat kommentoijat. Selkeä suunnitelma ja realistinen myös. Parasta siinä on tuo opiskelijoiden valinnanvapaus sovelluksen/toteutuksen suhteen. Itse nimittäin ajattelen nykyään niin, että opettajana minun ei ole tarpeen osata käyttää vaan tuntea sopivia sovelluksia, joita sitten tarjoilla opiskelijoille toteutustapana tai vinkkeinä tehtävään. Nykysovellukset alkavat olla sen verran intuitiivisia käyttää, joten mitään suurempaa ”koulutusta” niiden käyttöön ei monestikaan tarvita vaan työskentely voi lähteä heti käyntiin.

Tero Tuohimaa

23.1.2020 11:58

Olet hyvin soveltanut oman käsikirjoituksesi tekoa varten kahta eri mallia. Koitko, että oli helppo valita kyseiset mallit ja soveltaa niitä? Kysyisin myös, oliko sinulla digityökalut jo mielessä ennen käsikirjoituksen laatimista vai auttoiko käsikirjoituksen teko niiden valinnassa?

Kuten Pirkkokin kirjoitti, on hienoa, että opiskelijat pääsevät vaikuttamaan suureen osaan kurssin teemoista ja valitsemaan mm. julkaisualustan. Uskon, että tämä lisää opiskelijoiden motivaatiota ja sitä kautta oppimista.

Blir spännande att få läsa ditt nästa blogginlägg och att få veta vilken digigrej du har valt att presentera i det. Vi ses snart! 🙂

Tanja Tervonen

17.11.2019 17:10

Suunnitelmasi on mukavan napakka ja selkeä. Erityisesti pidän siitä, että se antaa mahdollisuuden opiskeljoille myös tehdä omia päätöksiä, kuten valita julkaisualustan. Kuulisin mielelläni enemmänkin suunnitelmistasi ja mm. siitä, että mitä tämä Elokuvat -teema pitää sisällään. Ja miten kurssi lopulta toteutui. Kirjoittanet siitä myöhemmin uuden blogikirjoituksen?

Pirkko Pollari

30.10.2019 15:51

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *