Teknologiaa ja digitaalisuutta KLK2-hankkeessa!

Kuva, jossa tilassa
eNorssi, Rauma

Koko lukio kehittää 2-hankkeessa on tutustuttu teknologiaan monin tavoin. Tässä tekstissä kerrotaan, mitä erilaista Koko lukio kehittä 2-hanke on tarjonnut sekä opiskelijoille että opettajille kehitystyöhön.

Teknologiakiertelyä kampuksella

Norssin lukion opettajia vieraili 22.8.2022 TAUCHI-yksikössä (Ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen tutkimuskeskus). Tapaamisen alussa Kimmo Ronkainen esitteli meille Koneelle suunniteltua koulutusympäristöä. Pääsimme myös tutustumaan Mozilla Hubs -ympäristöön ja pohtimaan sen mahdollista käyttöä opetuksessa. Tauchilla on useita projekteja työn alla. Kävimme myös tutustumassa ajoneuvolabraan.

Kuva, jossa ajoneuvon sisäosa.
Ajoneuvolaboratorio, TAUCHI

Norssin lukion kuvataiteen opettaja on suunnittelut projektia, jossa hyödynnetään VR-laseja ja TILT-brushia 3D-arkkitehtuuristen tilojen suunnittelussa. Tarkoituksena on lainata TAUCHI-yksiköstä VR-laseja ja tehdä kokeilu osana lukion kuvataiteen opetusta.

Digiportti-tilaan tutustuminen

Vierailimme Tampereen yliopiston digiporttiluokassa, joka mahdollistaa yhteyden Keskustakampuksen ja Hervannan kampuksen välillä. Kampusten digiporttitiloissa on isot kaarevat näyttöpinnat, joiden kautta tilat yhdistyvät toisiinsa. Kaarevan näyttöpinnan keskellä on kamera.

Näyttöpinnalla voidaan näyttää kuvaa, ja lisäksi jakaa oman tietokoneen näyttöä. Näyttöpinnan asettelua voidaan muuttaa kosketusnäytöllä ohjattavan käyttöliittymän kautta.

Suurta näyttöpintaa voi hyödyntää myös tavanomaisessa Zoom-tapaamisessa, vaikka toinen osapuoli ei olisikaan toisessa digiporttitilassa. Ideoimme Norssissa ajatuksia sisällöistä ja ympäristöistä. Kieltenopettajat ovat toteuttaneet digiporttitilassa yhteistyöprojektin. Myös eNorssi on käyttänyt tilaa koulutuksissaan.

Immersiivinen tila Norssin lukiolle

Norssin lukiolle suunnitellaan immersiivistä tilaa. Tilaan tulee iso kuvapinta, joka toteutetaan projektorilla. Tavoitteena on, että kuvapinnalle voidaan heijastaa kuva useasta lähteestä yhtäaikaisesti. Myös äänentoistoon ja kokoustekniseen varusteluun kiinnitetään huomiota, jotta tilasta voidaan järjestää esimerkiksi kokouksia ja koulutuksia. Tilaprosessi on alkanut laitteiden saatavuuden ja hintojen kartoittamisella. Myös tilan kalustevalintoja on tarkoitus suunnitella tarkemmin sitten, kun teknologiset ratkaisut on valittu. Suunnittelussa hyödynnetään Koko lukio kehittää I -hankkeessa tehtyjä suunnitelmia ja kuvataiteen oppitunneilla opiskelijoiden tekemää tilasuunnittelua.

Terveisiä Raumalta

Tampereen norssin lukion opettajia vieraili elo-syyskuun vaihteessa 2022 normaalikoulujen eNorssi-verkoston Raumalla järjestetyssä seminaarissa. Seminaarissa mm. pohdittiin oppimisen, ohjauksen ja opetuksen digitalisaatiota ja TVT-strategian jalkauttamista harjoittelukouluissa. Lisäksi tutustuttiin Rauman normaalikoulun tiloihin ja digiviikon toteutukseen. https://fclab.fi/rauman-digiviikko/

Kuva luokkatilasta, jossa opettajat kesutslevat.
eNorssi, Rauma

Kuvat ja teksti Juha Järvinen